Een kijkje in de Canadese (flex)keuken
Koen Withagen, sinds 2013 associate bij Professionals in Flex, keerde na een vierjarig verblijf in Canada, onlangs terug naar Nederland. Gepokt en gemazeld in de Nederlandse flexbranche, vond hij het boeiend om kennis te maken met haar Canadese tegenhanger. De verschillen bleken aanzienlijk groter dan gedacht.
‘We hebben het hier in Nederland als flexbranche echt een stuk beter voor elkaar’, vertelt Koen. ‘Gek genoeg heeft dat te maken met de veelbesproken Nederlandse regelgevingslust. ’ Al die Nederlandse wetten en regels zijn weliswaar complex en soms frustrerend, maar deze wetgeving is tegelijkertijd bepalend voor het succes van flexondernemingen in Nederland.’
Meer versus minder regels
‘Naast alle regels waar werkgevers zich in Nederland aan moeten houden, is er nog een reden dat werkgevers werving en selectie en het werkgeverschap graag uitbesteden aan uitzend- of payrollondernemingen. Koen: ‘Ook het feit dat de kosten van sociale zekerheid en ontslag vooraf lastig te bepalen zijn, speelt een rol. In Canada zijn er veel minder regels, met als gevolg dat bedrijven minder vaak om administratieve of sociale verzekeringstechnische redenen met flexondernemers in zee gaan. Het creëren van flexibiliteit en het beperken van financiële risico’s is daar minder relevant. De werving en selectie is bepalend, hetgeen in Canada wel een markt biedt voor echte specialisten.’
Ook een echte uitzend-cao ontbreekt in Canada, terwijl die de Nederlandse uitzendondernemingen juist meer flexibiliteit biedt. De cao voorziet bovendien in diverse eigen regelingen die positief afwijken van hetgeen van toepassing is bij opdrachtgevers.
Kortom, de Nederlandse regelgevingslust biedt zeker ook voordelen voor uitzendondernemingen ten opzichte van andere werkgevers.
Uitdagingen in de flexbranche
‘Wat mij opvalt’, zegt Koen, ‘is dat de Nederlandse flexbranche de afgelopen een flinke professionaliseringsslag heeft gemaakt en transparanter is geworden. De correcte toepassing van de cao is een speerpunt voor elke uitzendonderneming. Voldoen aan de ontwikkelde certificeringen is een must om in de markt een positie te verkrijgen of te behouden. Tegelijkertijd zie ik dat ook de inleners niet stil hebben gezeten. Ook zij, met name de grotere partijen, hebben een scherper inzicht gekregen in het fenomeen ‘uitzenden’ en begrijpen de kostprijs van uitzenden steeds beter. Daardoor is het voor ondernemers in de flexbranche een steeds grotere uitdaging om de marges gunstig te houden.’
Koen is ervan overtuigd dat deze ontwikkelingen om innovatie vragen. ‘Zoals in de afgelopen jaren de reis-, hotel- en taxibranche door technologische ontwikkelingen volledig op zijn kop zijn gezet, lijkt dit vooralsnog uit te blijven voor de flexbranche’, legt hij uit. ‘Toch is er voldoende ruimte én noodzaak voor nieuwe businessmodellen en innovatie vormen van dienstverlening om de opdrachtgevers te voorzien in hun behoeften. Daar ligt de grootste uitdaging voor de nabije toekomst. Het transparanter worden van de markt vereist dat. Zeker in een ruime arbeidsmarkt.’
Koen Withagen schrijft regelmatig artikelen over kostprijs, ET-regeling, cao en de Wet aanpak schijnconstructies.