Dit jaar trad Peter Rinkes toe als associate bij advies- en managementorganisatie Professionals in Flex. Tot 2009 werkte hij bij Vedior, de laatste jaren als CFO Europa en Japan. Sindsdien werkt hij als interim-CFO bij verschillende organisaties in verschillende branches.
Waar staat de branche nu?
‘De flexbranche herstelt zich sinds 2013. Aanhoudende groei leidt na enige tijd tot meer beweging in de markt, dan zijn bedrijven minder bezig met overleven en kijken ze weer naar nieuwe mogelijkheden. Maar in de branche zien wij daarnaast ook tekenen van onzekerheid: voldoet mijn model nog, wat moet er veranderen? Er zijn veranderingen in de klantvraag en ook in de wetgeving. Hoe gaat dat uitpakken? Als gevolg daarvan komen nieuwe bedrijven op, met een vernieuwend businessmodel.’
Wat doen die bedrijven anders?
‘Zij hebben hun automatisering fundamenteel aangepakt en voeren dat vervolgens ver door, zowel online als in mobiele toepassingen. Je ziet dat ook bij de ‘grote vier’ het besef begint door te dringen dat ze hun bedrijfsmodel moeten aanpassen. Zo heeft Manpower recent overnames gedaan gericht op strategische veranderingen.’
Voorziet u grote veranderingen in de branche?
‘Ik verwacht niet dat er binnen vijf jaar heel dramatische veranderingen zullen plaatsvinden, maar er zullen geleidelijk aan wel wijzigingen komen in de wijze waarop veel spelers hun bedrijf inrichten. Dit kan betekenen dat bedrijven een breder pallet aan diensten gaan aanbieden, bijvoorbeeld meer werken met zzp-ers en contracting. Maar ook dat uitzendbedrijven gaan kijken hoe ze beter in contact kunnen komen én blijven met hun kandidaten en klanten.’
Staan we voor een consolidatieslag in de branche?
‘Je ziet nu twee trends in de branche: aan de ene kant is er een toenemende specialisatie. Zo groeien uitzenders die zich richten op een heel specifiek onderdeel van de markt duidelijk harder dan meer traditionele uitzenders. Daarnaast is er schaalvergroting. Dit speelt vooral bij payrollers en bij detacheerders. In payrolling zijn de marges relatief laag. Door schaalvergroting kunnen die marges wat worden opgerekt door onder meer efficiencyverhoging en kostenbesparing. In de detachering wordt het door de aantrekkende markt moeilijker om aan goede mensen te blijven komen – zoals in de financiële sector. Om aan de vraag te blijven voldoen, zie je bedrijven onder meer kijken naar samenwerking.’
Genoeg werk dus voor iemand met veel ervaring in strategie en management.
‘Zeker. Kijk, de natuurlijke neiging voor veel bedrijven is om meer van dezelfde taart te nemen. Daarvan zeggen wij: pas op, denk verder dan de bestaande business en modellen. En zorg ervoor dat je financieel precies weet waar je elke maand staat, zodat je weet waar je heen stuurt. Alleen zo kun je succesvol een nieuwe strategie implementeren.’
Dit artikel is verschenen in de rubriek ‘Flexondernemer aan het woord’ in de december-editie van Flexmarkt (www.flexmarkt.nl).
Meer weten?
Neem dan contact op via 023-8700113, of vul onderstaand contactformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.