‘Omzetvertraging, maar geen ineenstorting’

De grote uitzendconcerns hebben flink te lijden van de economische crisis in Europa. USG People rapporteerde gisteren een aanzienlijke omzetdaling nadat gisteren Randstad en eerder Manpower al teruglopende inkomsten hadden gemeld.

In Nederland wordt de huidige uitzendmarkt gekarakteriseerd door stilstand, zegt uitzendexpert Bart Verlegh van adviesorganisatie Professionals in Flex. „Er treedt geen sterke daling op, maar ook geen sterke groei. Het ene bedrijf neemt juist meer uitzendkrachten aan, terwijl een ander ze juist afstoot.” De financiële topman van Randstad omschreef de situatie gisteren in een toelichting op de kwartaalcijfers als ‘een vertraging, maar geen instorting’. Het zijn lastige tijden voor analisten, zegt Verlegh.

Normaal gesproken wordt de uitzendsector beschouwd als goede graadmeter voor de economische groei. Neemt de vraag naar uitzendkrachten toe, dan zal de economie ongeveer een halfjaar later aantrekken. En andersom geldt dat het afpellen van de flexibele schil een voorbode is van teruggang. „Door de schommelingen in de economie volgt de uitzendsector een niet-traditionele cyclus”, zegt Verlegh. Zelfs de topmannen van de uitzendreuzen zijn niet eensgezind over de toekomst. De topman van Adecco noemde de economische situatie een kans, terwijl zijn collega bij Randstad juist verdere krimp voorziet. Bedrijven met een grote flexibele schil als technologieconcern ASML zijn momenteel een betere graadmeter voor de economie dan de uitzendsector, aldus Verlegh. „ASML ontslaat geen flexibele krachten, maar neemt ook geen nieuwe aan. De verwachting is dat de uitzendmarkt in ieder geval tot het einde van het jaar geen pieken of dalen vertoont.” Kleine uitzendbureaus laten nog wel lichte groei zien, zegt Verlegh: „Organisaties als Studentenwerk en Otto Workforce kunnen veel flexibeler reageren op de vraag van bedrijven dan grote slagschepen als Randstad of Adecco.” De grote uitzendbureaus weten te voorkomen dat hun resultaten verder terugvallen omdat bedrijven vaste medewerkers die met pensioen gaan – en dat worden er de komende jaren alleen maar meer – vervangen worden door uitzendkrachten. Ook de aanhoudende economische onzekerheid dempt de verliezen. Verlegh: „Bedrijven nemen flexibele in plaats van vaste mensen aan.”

Dit interview en artikel is geschreven door Berrit de Lange en is gepubliceerd in de GPD-bladen.

Meer weten?

Wilt u meer informatie over veranderingen in de uitzendmarkt en de impact van de crisis op de flexbranche? Neem dan gerust contact met ons op via 023-8700113, of vul onderstaand contactformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

    Uw naam (verplicht)

    Uw email (verplicht)

    Onderwerp

    Uw bericht