Sectorverloning is ondertussen gemeengoed in de flexbranche. Veel uitzenders hebben deze kostprijs-besparende maatregel nu wel doorgevoerd. Het mogen toepassen van sociale premies uit andere sectoren, kan immers hele procenten schelen op de loonkosten van uitzendkrachten. Veel van onze klanten zien sectorverloning inmiddels als de noodzakelijke norm om concurrerend te blijven. Maar daarmee is niet alles gezegd.
Verdere kostprijsbesparing
Ook op het gebied van sectorverloning zijn er veel optimalisatieslagen én fouten te maken. In onze adviespraktijk komen we nog steeds suboptimale implementaties tegen van sectorverloning. Wat ik hiermee bedoel? Simpel gezegd: men laat geld liggen doordat de kostprijsbesparing niet zo groot is als hij zou kunnen zijn. Vaak omdat de organisatie (of de adviseur) wel de klok heeft horen luiden, maar net toch niet helemaal weet waar de klepel hangt. En dat leidt tot een hogere kostprijs dan nodig is. Of erger: tot grote financiële risico’s. Ik geef u vier belangrijke verbeterpunten uit de praktijk van sectorverloning.
1. Werkingssfeerrisico’s
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen “Rule number one”: zorg altijd voor een goede analyse van de werkingssfeer risico’s. Een voorwaarde van de sectorverloning is immers het reduceren van contracten met uitzendbeding en dat een minimaal deel van de loonsom toerekenbaar moet zijn aan een sector. Een ongewenst mogelijk neveneffect is dat de ABU- of NBBU-cao en/of STIP pensioen niet langer meer van toepassing zijn. Niet voor niets laten wij onze adviezen m.b.t. sectorverloning extern toetsen door een gespecialiseerd advocaat. Zelf doen? Het is als de slager die zijn eigen vlees keurt, niet doen dus.
2. Implementatie-perikelen
U zou niet de eerste onderneming zijn die de besparingskansen wel ziet, maar vastloopt in de praktijk van de implementatie, of er niet eens aan begint. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het wijzigen van de BV structuur nodig is. Maar kan uw software dat wel aan? En hoe bepaalt u welke uitzendkracht wanneer in welke BV verloond moet worden? Met welke BV gaat uw klant zaken doen? Is een contractwijziging voor de uitzendkrachten nodig? Het is belangrijk dat u vooraf een goede afweging maakt tussen het besparingspotentieel enerzijds en de impact op uw organisatie anderzijds. Een goede inschatting van de impact is belangrijk. Voor alle vragen zijn antwoorden te vinden en meerdere wegen leiden naar Rome. Een overschatting van de complexiteit kan betekenen dat er besparingspotentieel onbenut blijft.
3. Kansen laten liggen
Een derde verbeterpunt die we vaak aantreffen bij sectorverloning, houdt in dat niet alle mogelijke voordelen zijn benut. Suboptimalisatie noemen wij dat. Een “gesplitste aansluiting” is vaak een mooi voorbeeld van een niet optimale benutting van de mogelijkheden. Of is de sectorkeuze nog wel actueel? Ook hier ontstaan immers nieuwe mogelijkheden.
Overigens leidt ook het vooroordeel dat een sectorherindeling altijd complex moet zijn tot gemiste kansen. Er zijn voorbeelden genoeg, waarbij we zonder wezenlijke veranderingen in de operatie een herindeling realiseren.
4. Interferentie met andere maatregelen
Last but not least: sectorverloning is nooit een ding op zich. Het hangt altijd samen met bijvoorbeeld de contractmix, klantenbestand, afweging voor eigenrisicodragen en BV-structuur. Al deze zaken interferen met elkaar en bij de afweging van het meest gunstige scenario moet u deze opties meenemen in de doorrekening. Het is bijvoorbeeld een misvatting die we vaker tegenkomen dat eigenrisicodragen ZW altijd de voorkeur geniet. Een sectorherindeling kan deze afweging wezenlijk veranderen!
Bovenstaande zaken zijn mooie voorbeelden uit onze adviespraktijk met betrekking tot sectorverloning. Maar de belangrijkste les is misschien wel deze: we kennen geen uitzender die spijt heeft van een goed doorgevoerde implementatie van sectorverloning. Of u het wilt of niet: sectorverloning is een wezenlijk onderdeel van de uitzendpraktijk geworden.
Heeft u het idee dat u niet alle kansen heeft benut, of maakt u nog geen gebruik van sectorverloning? Professionals in Flex kan met een quick scan snel aangeven of u een besparing laat liggen. Neem contact met ons op via 023-8700113, of vul onderstaand contactformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.