Professionals in Flex (vanaf 1 februari All About Flex) heeft haar backoffice dienstverlening uitgebreid met Backoffice Support. Een service voor uitzendondernemers die in het dagelijks werk tegen vragen aanlopen en wel wat praktische ondersteuning of specialistische kennis kunnen gebruiken.

Mijn uitzendkracht heeft een half jaar geleden al via een ander uitzendbureau gewerkt – heeft dat invloed op de wachttijd van het pensioen? Moet ik voor het berekenen van de transitievergoeding uitgaan van de gewerkte weken, en overwerk en vakantiedagen meenemen?
“Wij krijgen regelmatig dergelijke vragen van uitzendondernemers over alledaagse zaken waar zij tegen aan lopen. Over loonaangiftes, pensioenregelingen, vragen over SNCU-controles (op naleving van de CAO), et cetera”, zegt Paul Verdiesen, backoffice-specialist bij Professionals in Flex. “Veel (kleinere) uitzendorganisaties missen die kennis. De uitzendondernemer is heel goed in ondernemen, het matchen van mensen in zijn specifieke markt. Dat is zijn core business, een goede backoffice voeren niet. Dus bij onderwerpen als verloning of facturatie vertrouwt hij volledig op zijn softwareleverancier.” Maar is dat wel terecht? Voldoe je al uitzendbureau helemaal aan de actuele wet- en regelgeving? Benut je kostenbesparingen optimaal? Volgens Verdiesen schort het in de praktijk daar nog wel eens aan. Hij merkt dat de leverancier van een softwarepakket maar minimale informatie geeft. Dat begint al met de registratie en administratie die om het pakket heen ook nodig is, maar ook over praktische zaken die van belang zijn. “Neem bijvoorbeeld de ET-regeling. de fiscale regeling voor buitenlandse werknemers. Veel softwarepakketten geven niet duidelijk aan hoe dat is ingericht. Hoe moet die uitzendondernemer dat dan weten?”

Eerstelijns hulp

Via de nieuwe vorm van dienstverlening Backoffice Support, helpt Professionals in Flex uitzendbureaus die regelmatig met zulke vragen zitten en daarbij kort advies nodig hebben. Tegen een vaste maandelijkse vergoeding krijgt het uitzendbureau de beschikking over de support van experts. De Backoffice Support bestaat uit vier belangrijke onderdelen:

  1. eerstelijns hulp; hier kunnen uitzendbureaus terecht met alle mogelijke praktische vragen waar zij in hun dagelijks werk tegenaan lopen. Binnen 48 uur krijgen zij antwoord
  2. een periodieke voorlichtingsbijeenkomst; kennissessies waarbij uitzendondernemers helemaal worden bijgepraat over de actuele wet- en regelgeving
  3. jaarlijks een één-op-één gesprek waarbij een backoffice specialist alle mogelijke onderwerpen die spelen in de uitzendorganisatie met het uitzendbureau doorneemt
  4. een gratis opleiding via Professionals in Flex zit ook in het pakket, net als korting op andere opleidingen en adviesopdrachten

Kennissessies

Aan zulke kennissessies is zeker behoefte, stelt Verdiesen. Afgelopen december heeft Professionals in Flex zo’n goedbezochte bijeenkomst gehouden. “Hier zijn (potentiële) klanten bijgepraat over de nieuwe wet- en regelgeving die sinds januari geldt, over de nieuwe premies, et cetera. De mensen waren zeer positief steken er veel van op.”

Waarom een één-op-één gesprek?

“Wij kregen van meerdere klanten de vraag ‘kunnen jullie af en toe langskomen om ons te helpen bij onderwerpen als sectorverloning, de beschikking Whk of hoe het nou precies zit met het LKV voor 50-plussers?’”, zegt Verdiesen. Dat is de aanleiding geweest om de één-op-één gesprekken op te nemen in de Backoffice Support. Dat kan soms leiden tot snelle en aanzienlijke kostenbesparingen, weet Verdiesen uit de praktijk. “Bijvoorbeeld: om gebruik te maken van het lage-inkomensvoordeel (LIV) moet de uitzendkracht 1.248 uur gewerkt hebben, anders is er geen recht op de subsidie. Daarbij moet je als uitzendbureau goed opletten. Door ervoor te zorgen dat die uitzendkracht niet net onder dat aantal uren komt, kun je die 2.000 euro subsidie wel opstrijken. Dat vertelt de Belastingdienst, jouw softwareleverancier en de ABU en NBBU je niet. Dat doen wij wel!”

Naast de nieuwe Backoffice Support biedt Professionals in Flex al veel langer de Backoffice Scan, waarbij de organisatie helemaal kan worden doorgelicht. Verdiesen: “Hierbij doen we op verzoek diepgaander onderzoek binnen een uitzendorganisatie, waarbij we voor een specifiek onderdeel kijken welke kostenbesparingen er zijn te behalen.” Ook biedt Professionals in Flex als sinds jaar en dag project- of interim management, waarbij het uitzendbureau wordt geholpen op het gebied van financieel management, het opstellen van business cases en procesoptimalisatie.

Voor wie is Backoffice Support interessant?

Backoffice Support is interessant voor iedere uitzendonderneming die de backoffice niet volledig wil uitbesteden, maar wel regelmatig behoefte heeft aan praktische ondersteuning of specialistische kennis.

Wilt u meer weten over Backoffice Support?
Neem dan even contact met ons op 0346-557092 of stuur een mail naar info@professionalsinflex.nl