De sociale media verkondigen het aan de lopende band: de toekomst is aan bedrijven die kiezen voor Human to Human! There is no more B2B or B2C. It’s H2H: Human to Human’; ik hoef mijn twitter-, facebook- of linkedin account maar te openen of deze slogan duikt op. Met andere woorden: de benaderingen ‘Business to Business’ en ‘Business to Consumer’ zijn passé, overblijfselen van het oude denken. ‘Human to Human’ is waar de kansen liggen. Hartstochtelijk pleitbezorger van deze benadering is Bryan Kramer, een succesvol CEO in Silicon Valley. Hij is er stellig van overtuigd dat we in het bedrijfsleven toe moeten naar de menselijke maat. Om je omzet te verhogen gaat het niet om unique selling points, ook niet om unique buying points, maar om de vraag of een klant je de deal uiteindelijk gunt.
Mensen zijn geen machines. Mensen zijn levende wezens met gevoelens, met een verlangen naar zingeving, met een behoefte om erbij te horen en om dingen te begrijpen. Mensen maken fouten, doen soms nare dingen, maar zijn ook empathisch, begripvol en vergevingsgezind. Ook in het bedrijfsleven moeten we rekening houden met die veelzijdigheid van het mens-zijn. Dan wordt onze onderlinge communicatie eenvoudig en oprecht.
Human to Human in de Nederlandse flexmarkt
Kramer’s zienswijze spreekt velen aan, zo kunnen we opmaken uit zijn online populariteit. Ook mij inspireert Kramer’s boodschap, zijn nadruk op het belang van oprechte aandacht voor de mens achter de klant, de werknemer, of de collega. Maar wat betekent deze benadering concreet voor onze eigen branche, de Nederlandse flexmarkt? Het onderscheidend vermogen van bedrijven in de uitzendbranche is beperkt. Afgezien van een klein aantal zeer gespecialiseerde ondernemingen, biedt het gros van de uitzendbureaus min of meer hetzelfde product als de concurrentie. Wanneer u zich op inhoud nauwelijks van anderen kunt onderscheiden, blijft er slechts één belangrijk punt over en dat is dat de klant voor u kiest, omdat hij u dat gunt. En wanneer zal hij u iets gunnen? Wanneer u in staat bent zijn taal te spreken en u in te leven in wat voor hem de belangrijkste uitgangspunten zijn. Pas dan kunt u daadwerkelijk elkaars businesspartner worden en een duurzame samenwerking van de grond krijgen. En dat is wat Human to Human ondernemen beoogt te doen.
Mensgericht ondernemen voor een toekomstbestendig bedrijf
Om goed met anderen te kunnen communiceren, hoe verschillend zij ook zijn, moet u zich eerst bewust zijn van uw eigen communicatiestijl, met de bijbehorende sterke punten en valkuilen. Instrumenten als DISC© en HBDI© zijn uitstekend geschikt om u daarin (verder) te bekwamen. Deze instrumenten kunnen ook uw talentmanagement een belangrijke impuls geven. Welke ‘types’ moet ik aannemen om mijn klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen? En hoe zorg ik ervoor dat de talenten van de medewerkers die ik al heb, zo optimaal mogelijk worden benut? Kies bewust voor de doelgroep die u wilt aanspreken, en deel die in verschillende klanttypes in, met elk hun eigen ‘taal’. Niet het product staat daarbij centraal, maar de klant en zijn of haar behoeften. Om het concreet te maken: een smartphone verkopen aan een trendbewuste puber, is iets heel anders dan het verkopen van diezelfde telefoon aan een oude dame die schoorvoetend de winkel binnenkomt omdat haar kinderen vinden dat ze bereikbaar moet zijn.
Nu hoor ik sommigen van u denken: ‘Ja, dat klinkt mooi allemaal, maar ik verkeer niet in de luxepositie dat ik mijn potentiële klanten al die aandacht kan geven. Ik moet geld verdienen.’ Deze redenering is begrijpelijk, en snijdt hout – tot op zekere hoogte. Wanneer u kiest voor een meer mensgerichte manier van ondernemen, zal zich dat niet onmiddellijk in een hogere omzet uitbetalen.
Wanneer u beoogt een duurzame onderneming te runnen, die klanten aan zich weet te binden en een goede reputatie heeft, zijn deze ‘opstartkosten’ echter noodzakelijk en effectief, daarvan ben ik overtuigd. De medewerker die u persoonlijk kent zal zich harder voor u inzetten en zich minder snel ziekmelden. De potentiële klant die zich serieus genomen voelt, zal eerder overwegen zich een volgende keer weer tot u te wenden omdat u wordt ervaren als businesspartner in plaats van als leverancier.
Ik hoop van harte dat u, ook in deze economisch onzekere tijden, de tijd kunt nemen om deze omslag te maken. Ik realiseer me ook dat dat voor sommige ondernemers, bij wie het water al tot aan de lippen staat, wellicht geen haalbare kaart lijkt te zijn.
Esther van Nierop, partner bij Professionals in Flex, specialist in training en coaching
Human to Human bij Professionals in Flex
Spreekt de Human to Human benadering u aan en wilt u uw vaardigheden op dit terrein verder ontwikkelen? Dan kan Professionals in Flex u op verschillende terreinen van dienst zijn. Wij bieden trainingen aan in HBDI© en DISC©, bewezen effectieve instrumenten voor het vergroten van kennis en vaardigheden ten aanzien van verschillende denk- en communicatiestijlen. Tevens kunt u bij ons terecht voor training en coaching door gekwalificeerde professionals met veel kennis van de uitzendmarkt.
Contact
Neem voor meer informatie over de mogelijkheden contact met ons op via onderstaand contactformulier. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.