10
mrt

0
Publiek-Private Samenwerking: kansen voor de flexmarkt

Publiek-Private Samenwerking: kansen voor de flexmarkt

Overheden en de flexbranche hebben elkaar de komende jaren hard nodig. Gemeenten krijgen als gevolg van de nieuwe Participatiewet een grote inhoudelijke en financiële last op hun schouders. Zij moeten het aantal uitkeringsgerechtigden aanzienlijk verkleinen. Bemiddeling van zoveel mogelijk mensen naar een reguliere, betaalde baan is voor gemeenten dan ook van cruciaal belang. De flexbranche – op haar beurt – voorziet in de toekomst in bepaalde sectoren een krimpende arbeidsmarkt. De bestanden met uitkeringsgerechtigden van de gemeenten kunnen daarom een interessante aanvulling betekenen. Bovendien is de overheid voor de flexbranche ook aan de klantenkant een interessante sector. Samenwerking op het gebied van de uitstroom van uitkeringsgerechtigden kan daarvoor een ingang bieden. Alle aanleiding dus om de mogelijkheden voor Publiek-Private Samenwerking (PPS) in de arbeidsbemiddeling nader te bekijken.

Kansen en bedreigingen

Op veel plaatsen werken gemeenten en uitzendbureaus al samen, veelal in zogenaamde Werkpleinen. Het belang van samenwerking in de arbeidsbemiddeling neemt alleen maar toe. Zodanig zelfs, dat ook op Europees niveau (in het zogenaamde PARES Initiative) wordt ingezet op verbetering van de publiek-private dienstverlening. In 2013 is een onderzoek uitgevoerd naar de situatie in Nederland. We hebben daarom inmiddels goed zicht op de kansen en bedreigingen van PPS in de arbeidsbemiddeling.

Vooroordelen tussen de partijen de grootste bedreiging

Om met de bedreigingen te beginnen: de ervaring leert dat een probleem binnen een PPS in arbeidsbemiddeling wordt gevormd doordat beide partijen niet gelijkwaardig zijn. De publieke partijen beschikken over de toegang tot de bestanden met uitkeringsgerechtigden, en over de financiële middelen om voor de activiteiten te betalen. De flexpartner is dus afhankelijk van de publieke partner. De verhouding tussen publieke en private partner is daardoor per definitie onevenwichtig. Een tweede probleem wordt gevormd door onderlinge vooroordelen. De private partij zou alleen gedreven worden door financieel gewin, de publieke partij door meer ideële drijfveren. Zo verwijt de publieke partner het flexbedrijf nog al eens alleen maar uit te zijn op ’cherry picking’: het uitkiezen van de goed inzetbare, gemakkelijk te plaatsen kandidaten die zonder veel moeite geld opleveren, terwijl de moeilijke gevallen worden overgelaten aan de publieke partij.

Kennis en kunde van de flexbranche biedt kansen

Desondanks zijn de kansen voor beide partijen groter dan de bedreigingen. De publieke partij heeft de flexbranche nodig om de nieuwe Participatiewet goed uit te kunnen voeren. Onder deze wet worden gemeenten immers verantwoordelijk voor alle WSW-ers, nieuwe wajongers en bijstandsgerechtigden. De beschikbare budgetten worden bovendien met zo’n 1,5 miljard euro gekort. Gemeenten kunnen daarom niet anders dan zwaar inzetten op het bemiddelen van uitkeringsgerechtigden naar reguliere banen. Zelf beschikken gemeenten over onvoldoende middelen om daar invulling aan te geven. De flexbranche kan dat gat vullen. Op het gebied van methodieken, marktkennis en (bedrijven)netwerk brengt de branche kennis en mogelijkheden in die binnen gemeenten niet beschikbaar zijn. Ook voor ondernemers in de flexbranche is samenwerking bij de bemiddeling van uitkeringsgerechtigden aantrekkelijk. In de eerste plaats krijgen zij toegang tot nieuwe kandidaten. Het flexbedrijf kan zijn klant dan een grotere variëteit aan kandidaten aanbieden, en kan profiteren van financiële voordelen door subsidies of fiscale regelingen. Door de PPS geven daarnaast zowel de klant als het flexbedrijf invulling aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Bovendien vormen overheidsorganisaties voor flexbedrijven interessante klanten, die vooral door midden- en kleinbedrijven nog maar nauwelijks worden bereikt. Een goede samenwerking bij het bemiddelen van uitkeringsgerechtigden kan een belangrijke eerste stap zijn voor het opbouwen van een duurzame zakelijke relatie.

Kleine(re) flexbedrijven en PPS

Kortom, alle reden voor beide partijen om werk te maken van samenwerking in de regio. De grotere uitzendorganisaties hebben daar al flink wat ervaring mee kunnen opdoen. Zij hebben vaak eigen specialisten in huis op het gebied van wet- en regelgeving. Veel gemeenten richten de blik daardoor in eerste instantie op deze partijen. En dat is een gemiste kans – vaak zijn kleinere flexbedrijven veel nadrukkelijker geworteld in de regio, of gespecialiseerd in bepaalde functies. Doordat de directeur/eigenaar zelf aan tafel zit tijdens de onderhandelingen, zijn er ook meer mogelijkheden om maatwerkafspraken te maken. Gemeenten doen zichzelf dus tekort wanneer zij daar geen gebruik van maken. Omgekeerd geldt dat kleinere uitzendorganisaties vaak de stap naar de publieke partijen niet zetten omdat zij opzien tegen de tijd die geïnvesteerd moet worden, de administratieve rompslomp en het veronderstelde risico. PPS-en zijn daardoor meestal voorbehouden aan de grotere partijen in de flexbranche. Ook de kleinere flexbedrijven laten hier dus een mooie kans liggen. Professionals in Flex kan juist ook die kleinere bedrijven ondersteunen bij het opzetten van een PPS. Verderop leest u hoe u gebruik kunt maken van onze expertise.

Inrichting van een PPS

Gaat u als middelgroot bureau zelf aan de slag met de opzet van een PPS, neem daarbij dan een aantal vuistregels in acht:

  • Maak duidelijke afspraken over de inzet en doelstellingen van de samenwerking. Doe dat zo mogelijk per categorie kandidaten;
  • Spreek heldere definities af: voor welke terreinen geldt de samenwerking, aan welke criteria moet een kandidaat voldoen, wanneer telt een plaatsing, etc.;
  • Zorg dat er duidelijkheid bestaat over de inzet en doelstellingen van beide partijen;
  • Spreek een duidelijke rol- en taakverdeling af: wie doet de intake, wie beoordeelt, wie zorgt voor plaatsing, etc.;
  • Het succes van de samenwerking wordt behaald op de werkvloer, niet bij de afspraken op directieniveau. Zorg daarom voor een duidelijke communicatie met en tussen degenen die in de praktijk gaan samenwerken.

Meer informatie over het opzetten van een PPS is onder andere te vinden op de sites servicepuntflex.com (over de samenwerking tussen de flexbranche en het UWV) en abu.nl/publiekprivatesamenwerking (opgezet naar aanleiding van een door ABU en VNG georganiseerd congres over samen werken aan werk). Op deze laatste site vindt u ook een Argumenten- en Definitiekaart die van nut kan zijn.

Professionals in Flex en PPS

Professionals in Flex biedt een uitgebreid pakket aan ondersteuning voor flexbedrijven die een samenwerking met overheden willen aangaan. We kunnen een scan maken van mogelijkheden in uw regio, kunnen ondersteunen bij gesprekken met de gemeente, en kunnen helpen om de samenwerking vast te leggen in een model en in overeenkomsten. Indien gewenst bieden we ook de capaciteit die nodig is voor de opstartfase.

Martin Staats, professional bij Professionals in Flex.

Meer weten Over Publiek-Private Samenwerking? Neem dan contact met ons op via 023-8700113. Of vul onderstaand contactformulier in, wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

    Uw naam (verplicht)

    Uw email (verplicht)

    Onderwerp

    Uw bericht

    Ontvang onze nieuwsbrief

    * indicates required