Steeds meer organisaties zien het belang van een flexibele schil en innovatie. De juiste flexibele schil kan zorgen voor een groot aanpassingsvermogen, snel op en af kunnen schakelen en inperken van (financiële) risico’s en afhankelijkheden. De juiste innovaties zorgen voor groei in omzet, nieuwe markten en resultaat. En hoewel er bij innovatie vaak gedacht wordt aan technologische aspecten, ligt de factor mens en flexibiliteit juist aan de basis van innovatiesucces. Dit artikel beschrijft het principe van sociale innovatie en vooral hoe u als flexonderneming uw inleners hierin kan ondersteunen.  Sociale innovatie verklaart voor 75% innovatiesucces. Wie springt er in dit (complexe) gat in de markt?

De vier principes van sociale innovatie

Wat houdt sociale innovatie precies in? Sociale innovatie is het ontwikkelen van nieuwe managementvaardigheden (dynamisch managen), het hanteren van flexibele organisatieprincipes (flexibel organiseren), het realiseren van hoogwaardige arbeidsvormen (slimmer werken) en samenwerking met andere ondernemers en kennisinstellingen (co-creatie) om het concurrentievermogen en de productiviteit te verhogen.

Het belang van sociale innovatie

Uit onderzoek van hoogleraar Henk Volberda blijkt duidelijk dat deze vier principes een versterkende werking hebben op elkaar en op het innovatiesucces van organisaties. Sterker nog, sociale innovatie verklaart voor 75% innovatiesucces. Sociale innovatie heeft ook een sterk positief effect op het bedrijfsresultaat. Zo zijn sociaal innovatieve bedrijven innovatiever (+31%), productiever (+21%), beter in staat nieuwe klanten aan te trekken (+17%) en behalen ze een hogere omzet (16%).


Sociale innovatie:
  • Dynamisch managen vereist een actieve leider die de juiste balans weet te vinden tussen het sturen op gestelde doelstellingen (accountability) én autonomie van medewerkers (informeel management). Weten wat je moet doen, en hoe je het moet doen, ligt zoveel mogelijk bij de medewerker.
  • Flexibel organiseren stimuleert vooral het vermogen om intern snel te kunnen veranderen wanneer de omgeving daarom vraagt. Om zo beter in te kunnen spelen op veranderingen in de markt.
  • Slimmer werken wordt vooral bepaald door vertrouwen onderling, tussen medewerkers en samenwerkingspartners, kennis van elkaars competenties en de mate waarin je in staat bent kennis te activeren.
  • Co-creatie (of open innovatie) zorgt voor een aantoonbaar hogere bedrijfsprestatie. Het uitwisselen van informatie wordt steeds eenvoudiger en verkleint de afstand tussen organisaties. Samenwerking vereist strategische capaciteit van organisaties om de juiste partners te selecteren en om voorwaarden te creëren die alle partners voordelen bieden.

Flexondernemingen en sociale innovatie

Inleners lenen uiteindelijk flexkrachten en zzp’ers in om te zorgen voor meer productiviteit en een beter bedrijfsresultaat. Aangetoond is dat flexibiliteit hier ook aan kan bijdragen. Daarnaast geldt dat snelgroeiende bedrijven per definitie innoveren. Met het gegeven dat sociale innovatie voor 75% innovatiesucces bepaalt, biedt dit een uitgelezen kans om flexkrachten en innovatiesucces aan elkaar te koppelen. Sociale innovatie is de next step van flexkrachten.

Sociale innovatie cocktail

Wanneer flexondernemingen zich de competenties aanleren van slimmer werken, dynamisch managen, flexibel organiseren én co-creëren ontstaat de ultieme mix voor inleners. Elke onderneming die aantoonbaar bij organisaties de sociale innovatie cocktail kan implementeren, laat zien bij te dragen aan innovatiesucces en bedrijfsresultaat. De ultieme differentiator!  Daarmee gaan flexondernemingen veel verder dan dat ze nu gaan. Het biedt kansen voor nieuwe producten en diensten, nieuwe verdienmodellen en intiemere klantrelaties.

Flexondernemingen zijn al heel ver in het flexibel organiseren van personeel bij inleners. Implementeren van sociale innovatie vraagt echter ook competenties op het gebied van verandermanagement, ICT, leiderschap coaching en organisatie van kennis- en ketenpartners.

Natuurlijk gebeurt er ontzettend veel in de markt. Van ketenregisseurs tot adviseurs van het nieuwe werken. Er is tot nu toe echter nog geen enkele flexonderneming die met recht zichzelf een leverancier van sociale innovatie mag noemen. Een gat in de markt dus. Misschien een complex gat in de markt, maar met de juiste samenwerking met partners, slimmer werken, flexibel organiseren en dynamisch managen kun je een heel eind komen …

Associate, Bart Verlegh

Voor meer informatie over het onderzoek van Henk Volberda, lees hier het volledige rapport.