Over het waarom en hoe de flexbranche exponentieel kan groeien.
Iedereen kent de verhalen over bedrijven zoals Über en Airbnb, beiden disruptors van hun branche. Beide zijn voorbeelden van een nieuw type onderneming dat sterk in opkomst is: de exponentiële organisatie (ExO). Dit soort typen organisaties zetten gehele industrieën op hun kop. Ook de flexbranche ontkomt hier niet aan en doet er goed aan zich voor te bereiden op een snel veranderend landschap. In dit artikel maakt u kennis met enkele inspirerende ExO’s en wat u kunt doen om ook op deze exponentiële groeicurve te stappen.
In deel 1 heb ik uiteengezet wat de, voor de flexbranche, belangrijkste kenmerken van een exponentiele organisatie zijn. In dit deel beschrijf ik een drietal potentiële disruptors van de flexbranche en hoe u zelf een ExO kunt worden.
De potentiële disruptors van de flexbranche
Aan de horizon verschijnen de eerste ExO’s voor de flexbranche. ExO’s die juist niet de traditionele wet- en regelgeving van de branche volgen, maar wel vergelijkbare kernbehoeften zoals flexibiliteit, snelheid, kwaliteit en lage prijs van inleners vervullen. En doordat zij werken vanuit een transformationele ambitie, de mogelijkheid om extreem schaalbaar te opereren en digitaal gedreven zijn, zijn zij in staat om óók de flexbranche te disrupten.
Hieronder een drietal verschillende voorbeelden:
- TopCoder: een online programmeer en design community dat online programmeerwedstrijden host voor ontwikkelaars, analisten en designers. De opdrachtgever betaalt uiteindelijk alléén aan diegene die de opdracht het best vervuld heeft (de wedstrijd gewonnen heeft). Hoewel het competitie-element de basis is, wordt er tussen de deelnemers ook samengewerkt binnen de community en leren de deelnemers onderling van elkaar. TopCoder maakt sterk gebruik van de community, brengt vraag en aanbod samen, werkt met de nieuwste (sociale) technologieën en de deelnemers hebben een hoge mate van autonomie. Tot slot zorgt het competitie-element voor hoge kwaliteit.
- Gigwalk: helpt retailers en merken hun prestaties te verbeteren door gebruik te maken van mobiele technologie, software en (real-time) data. Data dat gecollecteerd wordt door een half miljoen smartphone gebruikers (mobiele werkers). Als bijvoorbeeld P&G wil weten hoe een bepaald product in een schap van een supermarkt landelijk wordt gepresenteerd, kan het via Gigwalk extreem opschalen met de mobiele workforce. Zij worden ervoor betaald om de schappen te controleren, te fotograferen en te beoordelen. Binnen het uur komen de eerste resultaten binnen. Door deze extreem snelle feedback-loop (en extreem snelle opschaling) kunnen er snel aanpassingen (in de campagne of presentatie van het product) doorgevoerd worden, met meer inkomsten tot gevolg.
- Quirky: een platform waar mensen werken aan het gerealiseerd krijgen van ideeën. Een idee wordt door iemand gepitcht (online of offline) en wanneer de community het idee interessant genoeg vindt, gaat de community het gezamenlijk met de pitcher maken. Iedereen die een bijdrage levert kan punten verdienen. Uiteindelijk kan diegene die een bijdrage levert hier ook geld of producten mee verdienen. Omdat er aan de tekentafel al een hoge mate van betrokkenheid is bij (potentiele) eindgebruikers en ontwikkelaars ontstaat een extreem snelle time-to-market (van soms slechts 30 dagen). Iedereen die waarde toevoegt, is in principe de flexibele schil voor de pitcher, terwijl het hem zelf geen (voor)financiering kost. Quirky experimenteert, betrekt de community, geeft hen extreme autonomie en maakt veelvuldig gebruik van sociale technologieën.
Al deze voorbeelden volgen geen typische regels binnen de flexbranche, maar vervullen op geheel eigen wijze een vergelijkbare behoefte. De vraag is of er een scenario bestaat waarin geen van de kenmerken van ExO’s disruptieve impact op de flexbranche gaat hebben. Flexondernemingen doen er daarom goed aan zich voor te oriënteren op exponentiele flex; een geweldige kans.
De toekomst is exponentiële flex
De traditionele beschermingstechniek van de flexbranche, de wetgeving, bieden maar tijdelijk soelaas voor traditionele flexondernemingen. ExO’s groeien sneller dan wetgevers kunnen bijhouden. U doet er dus goed aan deze trend te omarmen. Exponentiële flexgroei lijkt de toekomst.
De vraag is, hoe komt u tot een succesvolle ExO voor de flexbranche? Hoewel er nog geen panklaar handboek voor de realisatie van een ExO is, doe ik toch een poging enkele handvatten voor uw ExO ontwikkelagenda aan te reiken:
- Ga in gesprek met ExO’s en specialisten van buiten de flexbranche. De beste innovaties komen van mensen met een frisse blik en niet van gewezen experts.
- Ontdek uw Massive Transformatie Purpose (MTP); hoe u de wereld om u heen wilt transformeren. Gebruik daarbij bijvoorbeeld de TED Talk van Simon Sinek: ‘Start with Why’ als inspiratiebron.
- Stel een divers kernteam (commercieel, ICT, werving & selectie, financieel) samen dat nieuwe ideeën zowel kan genereren als kan uitvoeren.
- Creëer een cultuur van vertrouwen, autonomie en ondernemerschap passend bij de
- Creëer een relevante community met inleners, flexkrachten, leveranciers en professionals die in de toekomst een van de drie kunnen worden, waarmee u samenwerkingen aan kunt gaan, informatie mee kunt delen en van kunt leren.
- Maak zoveel mogelijk gebruik van online mogelijkheden om snel te kunnen opschalen en ontwikkel algoritmen om data eenvoudiger en sneller te kunnen interpreteren voor het maken van matches tussen vraag en aanbod van werk.
- Zorg voor duidelijke interne dashboards en snelle feedbackloops zodat u eenvoudig experimenten kunt uitvoeren, valideren en aanscherpen.
Ik daag u uit!
Er zijn al veel branches waarvan het landschap als een donderslag bij heldere hemel fundamenteel veranderd is. Tot nu toe lijkt de flexbranche nog redelijk onbeschadigd te blijven. De lijst met ExO’s die ideeën en innovaties ontwikkelen die impact op de flexbranche kunnen gaan hebben, is echter lang. Ik daag u uit om snel bij deze ExO’s te gaan horen en mede de flexbranche radicaal te vernieuwen. En, zeg nou zelf, iedereen wil toch bij de disruptors horen?
Bart Verlegh, Associate bij Professionals in Flex
Meer weten?
Wilt u meer weten over Exponentiële Flex? Neem dan contact met ons op via 023-8700113, of vul onderstaand contactformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.