Weet u wat uw onderneming waard is in een aantrekkende economie?
Na vijf jaar van crisis lijkt de wind nu eindelijk ten positieve te draaien. De economie klimt uit een diep dal, consumenten herwinnen hun vertrouwen en bedrijven zijn bereid om financiële uitdagingen aan te gaan. De fusie- en overnamemarkt zal daarom naar verwachting flink gaan aantrekken. Als uitzendondernemer kunt u daarvan des te meer profiteren door de aandeelhouderswaarde van uw bedrijf hoog op de agenda te zetten.
Berekenen van aandeelhouderswaarde
De aandeelhouderswaarde van een onderneming wordt meestal berekend op basis van een verdiscontering van alle toekomstige winsten. Daarbij telt de verwachte winst in de nabije toekomst zwaarder mee dan de verwachte winst over, pak hem beet, tien jaar. Het berekenen van de actuele aandeelhouderswaarde van een (niet-beursgenoteerde) onderneming is een complexe klus – dat geldt dus voor de grote meerderheid van uitzendondernemingen. Directe aanleiding om de aandeelhouderswaarde te berekenen is meestal dat een onderneming extra financiering nodig heeft voor groei of dat er sprake is van koop of verkoop van de onderneming. De aantrekkende economie maakt de kans reëel dat het voor u als uitzendondernemer de komende tijd interessant wordt om over uw aandeelhouderswaarde na te denken. U doet er daarbij goed aan de aandeelhouderswaarde vanuit een aantal perspectieven te benaderen: de waarde voor uzelf, als ontvanger van dividenden en andere inkomsten, de waarde voor een financier en de waarde voor een eventuele koper, die synergievoordelen kan behalen door bedrijven samen te voegen.
Verschil in perspectief
De ervaring leert namelijk dat bij de waardering van de aandeelhouderswaarde van een bedrijf het perspectief van de ondernemer en het perspectief van de betrokken buitenstaanders sterk uiteen lopen. De ondernemer schat de waarde van zijn bedrijf doorgaans beduidend hoger in dan financiers en eventuele kopers. Dat komt doordat de mensen die een bedrijf van haver tot gort kennen, voor de waardering van dat bedrijf veel impliciete aannames laten meewegen. Zij weten wat er in de pijplijn zit, voelen aan dat het goed zit met bepaalde klanten, hebben alle vertrouwen in hun hardwerkende team en zien doorgaans eerder kansen dan bedreigingen. Op gevoel gebaseerde aannames betalen zich echter pas uit in een verhoogde aandeelhouderswaarde wanneer u deze op basis van objectieve gegevens aannemelijk kunt maken. Voor een financier of koper zijn veel aannames te moeilijk te verifiëren. Zij kijken dan ook vooral naar kale feiten en naar eventuele bedreigingen die de toekomstige cashflow negatief zouden kunnen beïnvloeden. Dat kan voor ondernemers en eigenaren tegennatuurlijk aanvoelen. Een ander punt om rekening mee te houden, is dat een potentiële koper kijkt naar de te realiseren synergievoordelen. U doet er goed aan zich, wanneer u nadenkt over de aandeelhouderswaarde van uw bedrijf, een beeld te vormen van de synergievoordelen die een ander kan realiseren.
Verder vergroten van uw aandeelhouderswaarde
Behalve het objectief meetbaar maken van de toekomstige winsten van uw onderneming en inzicht bieden in eventuele synergievoordelen kunt u natuurlijk nog een stap verder gaan met het verhogen van uw aandeelhouderswaarde. Professionals in Flex kan u helpen met het (her)definieren van toekomstbestendige proposities en met het maken van bewuste keuzes bij het managen van verandering en groei. We hebben het dan nadrukkelijk over een stuurinstrument voor de lange termijn. Op de korte termijn kan Professionals in Flex u helpen uw winsten op te optimaliseren door onnodige kosten op te sporen met backoffice scans en uw operationele kosten te rationaliseren.
Casper Venema, associate bij Professionals in Flex.
Meer weten?
Wilt u meer weten over de aandeelhouderswaarde? Neem dan gerust contact met ons op via 023-8700113, of vul onderstaand contactformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact u op.