Donderdag 21 januari was Bart Verlegh namens Professionals in Flex host van het seminar ‘Hoe word ik een disruptor in de flexbranche’. Centraal stonden de vragen: Wat kenmerkt een exponentiele organisatie? En, wat betekent dit voor de toekomst van de flexbranche? Laat u inspireren door bedrijven als Apostle/Bluegives, 8Vance en Created on Friday. Alle drie bedrijven die een of meer kenmerken hebben van typische exponentiële organisaties. En die ook een aantal zaken gemeen hebben.
Elf kenmerken
Tijdens het seminar kwamen drie cases aan de orde van bedrijven die getypeerd kunnen worden als potentiële exponentiële (flex)organisatie, ofwel een organisatie met een absurde ambitie (massive transformative purpose), digitaal in hart en nieren en in de kern extreem schaalbaar door slim gebruik te maken van communities. De theorie beschrijft in totaal elf kenmerken, gebaseerd op het acroniem SCALE IDEAS: staff on demand, community&crowd, algorithms, leveraged assets en engagement (SCALE) en interfaces, dashboards, experimentation, autonomy en social (IDEAS).
Nieuwe flexvormen
Koen Jordaans, CEO van social media softwareontwikkelaar Apostle, vertelde over nieuwe flexvormen binnen zijn organisatie Apostle en de spin-off BlueGives. Hierin wordt een community als een service aangeboden en gaan studenten middels een flexconstructie voor klanten aan de slag. Han Stoffels van 8Vance beschreef AIMA, een Artifical Intelligence Matchmaking Agent. Software die data omzet om recruitment beter te laten verlopen. Tot slot vertelde Wouter Cooijmans over de flexconstructie in zijn onderneming Created on Friday, waar vraag en aanbod aan elkaar gekoppeld worden middels een online programma.
Dromers met ambitie
Alle drie dromen ze groot en alle drie hebben potentieel om een exponentiële organisatie te worden. Apostle/BlueGives wordt erg gewaardeerd door hoe het succesvol gebruikmaakt van communities. 8Vance maakt zeer slim gebruik van algoritmen voor het maken van extreem goede matching tussen vraag en aanbod. Created on Friday maakt juist weer sterk gebruik van engagement, staffing on demand en autonomie. Hoe verschillend ook, opvallend is dat ze alle drie extreem schaalbaar zijn en een duidelijke ambitie hebben om (delen van) de flexbranche te vernieuwen.
Innovatie in plaats van groei
De noodzaak voor innovatie is reëel. Dat bleek ook tijdens het seminar toen de vraag werd gesteld welke concrete plannen de deelnemers hebben voor hun onderneming in 2016. ‘Groei’ was het overweldigende antwoord van de meerderheid. Bart Verlegh: ‘Dat is niet verwonderlijk, want de flexbranche groeit ook. Al jaren, los van de conjuncturele correctie van de afgelopen maanden. Wanneer je kijkt naar de duurzame ontwikkeling sinds 2001 valt op dat de groei echter niet bestaat uit uitzendkrachten. En omdat de beroepsbevolking in die periode juist is gegroeid, betekent dit dat de uitzendpenetratie krimpt. Wat traditionele flexondernemers dus eigenlijk moeten antwoorden is ‘innovatie’. Want dat is noodzaak, als we willen dat de flexbranche over vijf jaar nog bestaat.’
Het nieuwe flexdenken
Waarom blijkt innovatie in de praktijk lastig te organiseren? ‘Ondernemingen grijpen vaak naar het excuus ‘wet- en regelgeving’ als beperkende factor,’ zegt Bart. ‘Maar we moeten verder kijken dan het traditionele denken en meer kijken naar de behoefte van de klant. We moeten uitwijken naar nieuwe vormen van flexwerken, die de klantbehoefte centraal houden. Om hiermee exponentieel te kunnen groeien zijn drie begrippen essentieel: absurde ambitie, extreme schaalbaarheid en digitaal in hart en nieren. Kijk maar naar Topcoder, Gigwalk en Quirky, nog eens drie goede voorbeelden van nieuwe vormen van flexwerken.’
Lees in dit artikel meer over exponentiele organsiaties en hier waarom en hoe de flexbranche exponentieel kan groeien. Binnenkort verschijnt een whitepaper over de bevindingen van deze dag.
Houd de agenda van Professionals in Flex in de gaten voor nieuwe events op 14 april en 8 september 2016.