De flexbranche groeit weer. Na jaren van inkrimping, downsizing en kostenfocus ontstaat weer ruimte voor groei. Daarnaast zijn ook andere ontwikkelingen gaande: flexbedrijven onderzoeken in toenemende mate de mogelijkheden voor overname en worden door wijzigingen in wet- en regelgeving (denk aan de Wet aanpak schijnconstructies en de nieuwe Wet werk en zekerheid) genoodzaakt hun organisatiestructuur aan te passen. Dit is dan ook een uitgelezen moment om aandacht te besteden aan de stand van zaken binnen uw bedrijf.
Om met de groei te beginnen: wanneer u constateert dat uw bedrijf weer kan groeien, is dat een goede aanleiding om de strategie van uw onderneming onder de loep te nemen. Waar staat u, wat zijn de relevante marktontwikkelingen en hoe speelt u daar in de komende periode het beste op in? Om op die vragen een antwoord te kunnen geven, is het belangrijk een goed beeld te hebben van uw organisatie. Hoe staat u er op het gebied van strategie eigenlijk voor? Hoe stevig is de organisatie van uw bedrijf en hoe zijn uw financiële prestaties vergeleken met die van de concurrentie?
Maar – zoals gezegd – niet alleen groei is een aanleiding om de thermometer in uw organisatie te steken. Wijzigingen in wet- en regelgeving kunnen eveneens aanleiding zijn tot aanpassingen. De (hernieuwde) belangstelling voor een dienst als contracting, de inrichting van houdbare modellen voor de dienstverlening aan ZZP-ers, of risico-minimalisatie in het kader van de Wet aanpak schijnconstructies roepen vragen op over de organisatiestructuur. Daarnaast valt in deze fase van de conjunctuur te verwachten dat er de komende periode in de flexbranche een consolidatieslag zal plaatsvinden. De branche is in beweging en de traditionele uitzendformule is aan verandering onderhevig. Flexbedrijven beraden zich over de vraag welke markten kunnen worden bediend met welk dienstenportfolio en zullen daartoe vaker dan voorheen groeimogelijkheden zoeken door een overname – of door overgenomen te worden. Daarnaast heeft de crisis van de laatste jaren gezorgd voor een shake-out in de branche, en sommige bedrijven die overeind zijn gebleven kijken nu ofwel om zich heen naar geschikte overnamekandidaten, of hebben zo moeten interen dat een overname door een steviger partij de enige optie voor voortbestaan is. Een goede due diligence bij het aan- of verkopen van een uitzendorganisatie gaat verder dan alleen het doorlichten van de financiële bedrijfssituatie. Een analyse van strategie, commerciële kracht en inrichting van organisatie en operatie is van groot belang.
Een goede en evenwichtige scan kijkt naar uw organisatie op tenminste de volgende onderdelen:
- Commercie (o.a. marktgerichtheid, product-markt combinaties, klantenbestandanalyse);
- Management en organisatie (o.a. operationeel proces, medewerkerstevredenheid, inkoop en facilitair, IT);
- Financieel (o.a. managementrapportages, inrichting backoffice, compliancy);
- Strategie (o.a. toekomstgerichtheid, scenario’s).
Vaak worden accountants voor een dergelijk onderzoek ingeschakeld. Dat levert echter lang niet altijd de heldere röntgenfoto op waaraan behoefte is. De kans is groot dat een accountant de focus te eenzijdig richt op de financiële kant. En hoe relevant die uiteraard ook is, de andere aspecten blijven dan onderbelicht. Om ook die andere aspecten op waarde te schatten, is brede en specialistische kennis van de sector onontbeerlijk. Alleen dan ontstaat een evenwichtig beeld waar u daadwerkelijk iets aan heeft. De praktijk wijst uit dat op alle terreinen – van financiële parameters tot beoordeling van de dienstenportfolio – kennis van de branche nodig is om een goede inschatting te maken van de stand van zaken.
Martin Staats, Professional bij Professionals in Flex
Wat kan Professionals in Flex voor u betekenen?
U maakt een objectieve scan van uw organisatie uiteraard niet zelf – de onafhankelijke blik van een buitenstaander met veel kennis van de flexbranche is nodig om een evenwichtig en goed beeld van de organisatie te krijgen. Professionals in Flex heeft daarom een bedrijfsscan voor de flexbranche ontwikkeld.
De bedrijfsscan is opgezet, en wordt uitgevoerd, door onze specialisten en biedt een compleet beeld van uw organisatie. Onze specialisten hebben alle kennis in huis om een gedegen onderzoek uit te voeren dat daadwerkelijk meerwaarde biedt, bijvoorbeeld als basis voor strategische ontwikkeling of als ondersteuning in een overnameproces. Wij informeren u graag over de mogelijkheden. U kunt contact met ons opnemen via 023-8700113, of vul onderstaand contactformulier in.