Medio november valt hij weer op de mat van elke uitzendondernemer: de Beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas. In deze beschikking deelt de Belastingdienst mee welke premie uw bedrijf in 2015 moet betalen. De hoogte van die premie is gebaseerd op het aantal voormalig werknemers dat twee jaar eerder (dus in 2013) aanspraak maakte op de Ziektewet of de WGA. U doet er verstandig aan om goed en tijdig te controleren hoe de premievaststelling tot stand is gekomen. Daarmee kunt u voorkomen dat u (veel) te veel betaalt.

Controle loont de moeite

Wij constateren dat veel uitzendondernemers de beschikking van de Belastingdienst niet of onvoldoende controleren. Natuurlijk, half november is een drukke periode waarin het afsluiten van nieuwe inleencontracten, budgetrondes, kerstpakketten en feestdagen om uw tijd en aandacht vechten. Toch is het zonde om klakkeloos aan te nemen dat de beschikking van de Belastingdienst altijd klopt. Hoewel exacte cijfers ontbreken, leert de praktijk dat daarin maar al te vaak fouten sluipen. Fouten die ertoe kunnen leiden dat u een jaar lang teveel premie moet betalen. De Belastingdienst stelt de premie vast op basis van door het UWV geleverde informatie. De administratie van het UWV is, met name waar het de WGA-Flex betreft, echter nog bepaald niet waterdicht. U doet er goed aan om altijd pro forma bezwaar aan te tekenen naar aanleiding van de u toegestuurde beschikking (of – in het geval van meerdere loonheffingennummers – beschikking en. Voordeel daarvan is dat u tijd wint en dat het UWV u de specificatielijsten zal toesturen op grond waarvan de premie is vastgesteld. Wanneer u in deze lijsten fouten ontdekt, kunt u nader bezwaar maken. Het is een vreemde zaak dat de mogelijkheid om specificatielijsten op te vragen in de beschikking van de Belastingdienst niet wordt genoemd. Laat u zich er daardoor echter niet van weerhouden dat toch te doen! U bent belanghebbende en dient daarom inzicht te hebben in de wijze waarop de premievaststelling tot stand komt.

Waarop moet u letten bij het checken van de specificatielijsten?

Let bij het checken van de specificatielijsten van het UWV vooral op de volgende zaken:

  • Heeft de genoemde werknemer inderdaad voor uw bedrijf gewerkt?
  • Klopt de datum die als eerste ziektedag wordt aangegeven?
  • Staan er werknemers op de lijst die pas na het aflopen van het arbeidscontract ziek zijn geworden? Ga dan na of deze werknemers wellicht recht hebben op WW. De nawerkingsregeling die ervoor zorgt dat oud-werknemers die binnen 28 dagen na afloop van het contract ziek werden een Ziektewetuitkering krijgen, geldt alleen voor hen die géén aanspraak kunnen maken op WW.
  • Ga (of vraag) na of genoemde werknemers de status van arbeidsgehandicapte hebben. Zo ja, dan vallen zij onder de zogenaamde no-riskpolis en komen de kosten niet voor uw rekening .

Om één en ander goed te kunnen controleren, moet u kunnen terugvallen op een degelijke administratie. U snijdt uzelf financieel in de vingers wanneer u door een ontoereikende administratie eventuele fouten van het UWV niet kunt aantonen. Maak daarnaast bewust de keuze wie in uw bedrijf verantwoordelijk is voor de afhandeling van de premiebeschikking. Vaak is onduidelijk of deze klus op de HR- of op de financiële afdeling thuishoort – met het gevolg dat niemand zich echt verantwoordelijk voelt. Door één persoon deze taak te geven (iemand met verstand van verzuim en zonder angst voor cijfers!), verdwijnt die onduidelijkheid.

Paul Lammerts, associate bij Professionals in Flex

Wat kan Professionals in Flex voor u betekenen?

Professionals in Flex kan ondersteuning bieden bij het controleren van de specificatielijsten en bij het aantekenen van bezwaar, zodat u in 2015 niet teveel premie zult betalen. Wij doen dit op basis van het principe ‘No Cure, No Pay’. Tevens bieden wij de mogelijkheid om voor grotere werkgevers maatwerkafspraken te maken met het UWV. Wij kunnen bijvoorbeeld uitstel bedingen voor het maken van bezwaar zodat u voldoende tijd krijgt om dat zorgvuldig te doen. Een korte (lunch)training over de ontwikkelingen rond verzuimbeleid behoort ook tot de mogelijkheden. Verder kent Professionals in Flex de mogelijkheid van online support.

Neem voor meer informatie contact met ons op via 023-8700113, of vul onderstaand contactformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

    Uw naam (verplicht)

    Uw email (verplicht)

    Onderwerp

    Uw bericht

    Lees meer op onze blogs