Uw werknemers zijn verplicht verzekerd voor de werknemersverzekeringen. Via de Ziektewet (ZW, ook wel ‘vangnet’ genoemd) krijgen werknemers zonder contract een tijdelijk inkomen bij ziekte of arbeidsongeschiktheid. Als u geen eigenrisicodrager voor de ZW bent, worden de ZW-uitkeringen betaald vanuit het sectorfonds. Een deel van de door u betaalde sectorpremie wordt dan gebruikt om deze uitkeringen te financieren. In dit stelsel zit ook nog een prikkel ingebouwd om de (ex-)werkgever te belonen of te straffen voor een lage of hoge instroom in de Ziektewet. Afhankelijk van uw schadehistorie krijgt u een korting of een opslag op de premie.

Wijzigingen op komst met grote impact voor uitzenders

Prima geregeld, toch? Nou volgens velen toch niet helemaal. Los van het feit dat er nog wat foutjes in de wet staan, is in ieder geval de minister ervan overtuigd dat het ZW-verzuim te hoog is en dat hier wat aan moet worden gedaan. Er staan daardoor dus heel wat veranderingen op stapel. En deze veranderingen zijn van grote impact op de uitzendorganisatie. Let wel: geen van de veranderingen is nog definitief.

Doorbetaling loon van de zieke uitzendkracht

De minister is voornemens om uitzendondernemingen te verplichten om de zieke uitzendkracht die nu direct in de ZW valt, twee weken loon door te betalen. Het is een draconische maatregel, die een enorme impact zou hebben op het uitzendbureau. De ABU en NBBU zijn daarom met een intensieve lobby bezig om betere alternatieven voor elkaar te krijgen.

Verlaging van de uitkering

Een ander instrument dat de minister wil inzetten is een strikter regiem voor de uitkeringsgerechtigde. Het plan is om de uitkeringsduur afhankelijk te maken van het arbeidsverleden, zoals dat ook van toepassing is bij de WW. Na de beperkte duur van de ZW-uitkering van 70% van het inkomen, wordt deze dan verlaagd tot bijstandsniveau. Als deze maatregel doorgaat, betekent dit waarschijnlijk een lagere ZW-premie voor de bedrijven.

Hogere lasten voor UWV-verzekerden?

Het lijkt er sterk op dat er een weeffout zit in de huidige wet. Hierdoor wordt er structureel te weinig premie ontvangen van de bedrijven om de Ziektewetpremies te betalen. Er is geen formeel standpunt bij de overheid bekend hierover, maar het lijkt er sterk op dat de huidige eigenrisicodragers een deel van deze rekening betalen. Als de overheid deze weeffout repareert, betekent dit dat de lasten voor bedrijven die bij UWV verzekerd zijn omhoog gaan.

Straks moeilijker om uit te stappen?

Op dit moment is het nog zo dat bedrijven die uitstappen bij UWV en eigenrisicodrager worden, hun lopende schade (huidige zieken) achterlaten bij UWV. Deze schade moet worden opgevangen door de achterblijvers in het publieke bestel. Dus hoe meer ondernemingen uitstappen, hoe duurder het uiteindelijk wordt voor de achterblijvers! Ook hier overweegt men alternatieven. Als deze plannen concreet worden, wordt het waarschijnlijk een stuk duurder om uit te stappen.

Wat nu?

Tweemaal per jaar kan de onderneming besluiten om eigenrisicodrager te worden en het publieke bestel de rug toe te keren. De eerstvolgende mogelijkheid om uit te stappen is per 1 juli van dit jaar. Maar dan moet dit wel voor 1 april worden gemeld bij de belastingdienst. Met al deze onzekerheden wordt het de uitzender niet makkelijk gemaakt om het besluit te nemen om eigenrisicodrager te worden. Hoewel bovenstaande zaken waarschijnlijk ‘pas’ in 2013 of 2014 in een definitieve vorm van kracht worden, is een goede afweging én kennis van de materie nu al belangrijk. Of de onderneming nu bij UWV blijft of niet, in beide situaties is een verkeerde inrichting van de administratie een kostbare zaak. Of hij wil of niet, hij zal een keuze moeten maken. Nietsdoen is immers ook een keuze, die in dit geval verstrekkende financiële gevolgen kan hebben.

Patrick Hustinx, Partner

Dit artikel is ook gepubliceerd op Flexmarkt.nl