Stel u wordt verantwoordelijk voor een nieuw merk in de flexbranche. U krijgt alle resources om er een sterk en onderscheidend merk van te maken. Zou u het anders doen dan de huidige merken? En is er nog ruimte voor nieuwe sterke merken in de flexbranche? Sterke merken kenmerken zich door hun onderscheidende vermogen; de meerwaarde van het merk t.o.v. andere organisaties. Ze bieden relevantie, sluiten aan op klantbehoeften. En doordat sterke merken de cultuur en de mensen van het merk weerspiegelen en een missie hebben, zijn ze écht, authentiek. Een inventarisatierondje bureaus in de flexbranche leert me al snel dat er op deze kenmerken nog wat te winnen valt. Opvallend zijn het dezelfde waarden die de revue passeren; persoonlijk, betrokken, innovatief, betrouwbaar, professioneel. Prachtige waarden maar wat is dan de daadwerkelijke meerwaarde van deze waarden voor mij als klant en kandidaat? En gaat het ons eigenlijk wel om die klant?
In de communicatie praten we vooral veel over onszelf: ‘Wij van bureau X bieden…..’ Het gaat echter niet om ons, de klant moet centraal staan. Gebleken is dat onderscheidende, relevante en authentieke merken overleven. Het maken van keuzes en dus focus dragen bij aan succes. Een doelgroepfocus, een uniek product of een ongeëvenaarde service. Brengt u daarnaast voldoende flexibiliteit aan in uw businessmodel en krijgen uw medewerkers voldoende verantwoordelijkheid en vrijheid, dan bent u, bedoeld of onbedoeld, waarschijnlijk hard op weg een sterk merk te worden. Wellicht dat hierin ook de reden van het succes van familiemerken in de flexbranche schuilt. In het onlangs verschenen artikel ‘Na de storm volgt de stilte’ in Flexmarkt, bleek 2010 het jaar van de ondernemer in de flexbranche te zijn. In het artikel werd de opzienbarende tweedeling tussen de beursgenoteerde top-4 en de familiebedrijven in de subtop beschreven. Flexibiliteit, verantwoordelijkheid, ondernemend en durf waren de kernwoorden van succesvolle familiebedrijven. Deze eigenschappen van familiebedrijven combineren met onderscheidend vermogen, relevantie en authenticiteit zouden succes moeten bieden. Het blijft continue investeren en keuzes maken. Een merk bouwen is tenslotte meer dan alleen een leuk ideetje van een bureau. Als marketing niet uitsluitend als kostenpost wordt beschouwd maar ook betekent dat u met uw merk de consument wilt raken, dan zult bijna vanzelfsprekend authentiek zijn. Dit betekent wel keuzes maken om ‘anders’ te zijn. Als u dat doet zal de flexbranche meer sterke, mooie merken rijker worden. Maar het begint met uw durf en visie!
Ilse de Cloe, professional
Meer weten?
Wilt u meer informatie over het opbouwen van een sterk merk? Professionals in Flex kan u hierbij adviseren én ondersteunen! Neem voor meer informatie over de mogelijkheden direct contact met ons op via 023-8700113, of vul onderstaand contactformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.