Belangrijker dan het dichttimmeren en controleren van werkprocessen, is het om als vestigingsmanager te weten wat uw medewerkers motiveert en om daar actief op in te spelen. Zij zullen daardoor met meer plezier en harder werken en zich medeverantwoordelijk voelen voor de uitzendonderneming. Motivatie en productiviteit zijn aan elkaar gelinkt. Het loont dus om bespreekbaar te maken wat maakt dat iemand gemotiveerd kan werken, waar zijn kracht zit en hoe deze kracht op de juiste manier ingezet kan worden voor het bedrijf. Uw vestiging wordt daardoor niet alleen productiever maar ook toekomstbestendig: de jongste generatie werknemers neemt immers geen genoegen meer met een top-down, directieve aansturing.
Motivatiemanagement in de praktijk: telefonische acquisitie
Als voorbeeld nemen we de telefonische acquisitie. Nog te vaak worden potentiële nieuwe klanten benaderd met behulp van vaste scripts. Iedere intercedent belt een zelfde aantal klanten met exact dezelfde boodschap. Maar iedere intercedent is anders. De één onderscheidt zich door zijn spontaniteit, de ander door zijn analytisch vermogen. Voor de één is acquisitie plegen het leukste aspect van het werk, voor de ander eerder een noodzakelijk kwaad. Dat betekent dat iedereen zo’n telefoongesprek van nature op een andere manier zou voeren. Een manager kan een medewerker prikkelen om na te denken over de vraag op welke manier hij denkt het verschil te kunnen maken bij zoiets als telefonische acquisitie. De intercedent belt vervolgens op een weloverwogen, bij hem passende manier en komt op de potentiële klant zelfbewust en gemotiveerd over, met een betere kans van slagen als resultaat.
Vertrouwen geven en loslaten
Dit voorbeeld geeft aan dat een manager die de motivatie van zijn medewerkers wil bevorderen, bereid moet zijn meer afspraken te maken op persoonsniveau. Over telefonische acquisitie, maar ook over zaken als het onderhandelen over tarieven of het omgaan met weerstand bij inleners. Geef binnen een team iedereen de ruimte en het vertrouwen om vanuit zijn eigen kracht te werken en een persoonlijke invulling aan het werk te geven. Stimuleer uw medewerkers om door hun creativiteit en reflectievermogen steeds een eigen antwoord te geven op de vraag: ‘hoe kan ik, met mijn kwaliteiten, in deze situatie het verschil maken?’. Realiseer u dat medewerkers harder werken aan een plan dat zij zelf (mede) hebben uitgedacht, dan aan een opgelegd plan. Opgelegde targets drukken de creativiteit en het verantwoordelijkheidsgevoel van mensen de kop in. Medewerkers die inspraak hebben in besluitvormingsprocessen voelen zich daarentegen verantwoordelijk voor de resultaten, ook wanneer deze tegenvallen. Natuurlijk kunnen vaste kaders niet ontbreken, u bent immers een commercieel bedrijf. Geef die vaste kaders duidelijk aan. Om terug te komen op het voorbeeld van telefonische acquisitie: iedere intercedent zal dit moeten doen. Het hoort bij het werk. Maar maak van acquisitietargets geen doel op zich en laat de intercedent bewust kiezen voor een werkwijze die bij hem past.
Helikopterview
Bespreek regelmatig met elkaar waarom u doet wat u doet (op individueel en op teamniveau) en houd als vestigingsmanager het overzicht met een ‘helikopterview’ zonder u met ieder detail te bemoeien of zelf altijd met een oplossing klaar te staan wanneer zich problemen voordoen. Dat geeft uw medewerkers de ruimte om zelf met – wellicht verrassende – oplossingen te komen. U zult zich dan onderscheiden als uitzendonderneming met medewerkers die in hun kracht staan, die met plezier werken, zich mede verantwoordelijk voelen en graag een extra tandje bijzetten wanneer dat nodig is.
Managers met oog voor motivatie…
- … durven los te laten
- … weten wat hun individuele medewerkers motiveert
- … maken gebruik van de unieke kwaliteiten van iedere medewerker
- … kijken ook kritisch naar zichzelf
- … blijven communiceren met de klant én de medewerker
Esther van Nierop, partner bij Professionals
Meer weten?
Wilt u meer weten over Motivatiemanagement, en de toepassing hiervan in uw flexonderneming? Neem dan gerust contact met ons op via 023-8700113, of vul onderstaand contactformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
Lees meer op onze blogs