Wel eens goed in een winkelstraat rondgekeken in verschillende steden? Bijna alleen maar dezelfde winkelketens. De zelfstandige winkelier lijkt uit te sterven. Zo anders is het in de uitzendbranche.
Nederland telt meer dan 10.000 uitzendbureaus en heeft daarmee bijna de hoogste ‘uitzendbureau-dichtheid’ ter wereld. Nergens ter wereld zijn er zoveel uitzendbureaus per hoofd van de bevolking. Dat heeft zo zijn consequenties. De markt is volwassen en het is lastig om daarin voor jezelf, als klein bureau, een positie te creëren. Het aantal niet succesvolle kleine uitzendbureaus is erg groot. Grote inleners willen met grote bureaus zaken doen. Bovendien hebben grote inleners vaak interessante vacatures voor uitzendkrachten en daarom veel aantrekkingskracht op goede uitzendkrachten.
De afgelopen vijftig jaar is er in de branche weinig geïnnoveerd. Het gedachtegoed is nog steeds; winkel openen, kaartenbakje vullen en bellen. Eigenlijk is dit vreemd, aangezien inmiddels bijna alle kandidaten en vacatures via het internet te vinden zijn. Andere tijden vragen om nieuwe mogelijkheden om het contact met kandidaat en klant te onderhouden. Hiervoor zijn geen dure vestigingen meer nodig. Het internet heeft de rol van deze driedimensionale advertentie overgenomen. Je onderscheidt jezelf niet door je winkel, maar door je netwerk en dienstverlening. Daarnaast willen medewerkers meer vanuit huis kunnen doen, zonder reistijd, effectief op de tijd die hen of de klant uitkomt. Franchise is gebaseerd op samenwerking tussen onafhankelijke ondernemers. Doel is om door samenwerking samen succesvol te worden. Een franchisenemer zit als het ware op een tandem; de franchisenemer stuurt de front office en de franchisegever trapt in de backoffice zo hard mogelijk mee.
Door het bieden van Professionele marketing, backoffice, creditmanagement, training, IT, verkoopondersteuning én coaching krijgt de ondernemer meer focus op de markt en dit zorgt voor een snellere groei, hogere omzet en minder kosten. Naast de klassieke operationele vraagstukken worden voor de ondernemer dus twee vragen van steeds groter belang: 1: Wil de klant in de toekomst nog voor een dure klassieke winkel vestiging betalen? En 2: moeten we zelfstandig opereren of ons aansluiten bij een franchiseorganisatie? Om hier een antwoord op te geven hoef je geen visionair te zijn. Even afkijken bij de retailers van deze wereld en je ziet wat je kan verwachten. Boeken koop je bij Amazon of Bol, televisies niet meer bij IT’s (failliet) maar online bij de Plasmadiscounter. Boodschappen doe je bij Albert Hein, Jumbo, Hema en/of Blokker, hamburgers bij McDonalds of Burger King, Koffie bij Starbucks en make-up bij Etos.
Het maakt niet uit waar je woont, er is altijd wel een hierboven genoemde winkel bij je in de buurt. Allen hebben gemeen dat het franchiseformules zijn, gedreven door zelfstandig ondernemers. Zij bieden de klant een optimale service en de franchisenemer een uitstekend ondernemersinkomen. Slim samenwerkende ondernemers hebben de toekomst in de uitzendbranche.
Marcel Slaghekke
Marcel Slaghekke ontwikkelde met Olympia uitzendbureau als eerste in Nederland een zeer succesvol franchiseconcept in de uitzendbranche en is recent gestart met de franchiseorganisatie Staffing Associates