Hoewel steeds minder, meten veel bedrijven nog steeds de medewerkertevredenheid van hun personeel. Op zich een nobel streven, maar tevredenheid zegt nog niets over het succes van de organisatie. Een tevreden werknemers kan lekker in zijn vel zitten, maar tegelijk weinig toegevoegde waarde voor het bedrijf hebben. Dat verband kan je wel leggen met het meten van de betrokkenheid. Betrokken medewerkers zijn klantgerichter, creatiever, kostenbewuster en genereren meer omzet of output. En het goede nieuws is dat de betrokkenheid van medewerkers te sturen is, dat je daar als organisatie veel aan kunt doen. Heel simpel door een visie te hebben en deze ook echt te communiceren. Door medewerkers als personen te benaderen in plaats van als nummers. Door ontwikkelingsmogelijkheden te bieden en te sturen op resultaten. Allemaal zaken die niet al te moeilijk lijken, maar toch: het is nog wel eens vallen en opstaan. In ieder geval zijn focus en consistentie de belangrijkste pijlers.

Als directeur HR ben ik niet dagelijks op de werkvloer, maar richt ik me op een aantal pijlers om met mijn mensen de markt te ‘outperformen’. We communiceren voortdurend over onze strategie, waarom we deze weg hebben gekozen en wat dat voor onze medewerkers biedt, maar ook van hen vraagt. We zorgen ervoor dat alle middelen en instrumenten echt bijdragen aan de richting die we hebben gekozen. We vragen onze managers hun voorbeeldrol te nemen en in te vullen. We ontwikkelen mensen zodat hun bijdrage voor de organisatie nog groter wordt. We erkennen en waarderen hen voor de prestaties en ontwikkelingen die ze leveren. En bovenal: we vieren gezamenlijk de successen.

Graag breng ik nog een pijler onder de aandacht die de betrokkenheid stimuleert: diversiteit in alle lagen van de organisatie. Daarbij geloof ik niet in absolute normstellingen voor vrouwen, allochtonen, ouderen en andere ‘bijzondere’ groepen (bizar eigenlijk om een groep te labelen) per organisatie. Ik geloof in diversiteit omdat blijkt dat diverse teams creatiever, succesvoller, toleranter zijn en… de medewerkers meer betrokken. Zo snijdt het mes aan de spreekwoordelijke twee kanten. Met diversiteit helpen we mensen die nu nog langs de kant staan en tegelijkertijd neemt de performance van de organisatie toe. Diversiteit: niet omdat het moet, maar omdat het ‘werkt’. En als daar een duwtje in de goede richting voor nodig is, dan helpen we als HR-dienstverlener in flexibele arbeid daar graag bij. Enerzijds door de drempel van werk en opleiding voor medewerkers te verlagen, anderzijds door werkgevers te helpen met het opstellen van de functie-eisen, los van leeftijd, geslacht, achtergrond of andere niet-relevante kenmerken. Samengevat: een tevreden medewerker is niet per se een betrokken medewerker, een betrokken medewerker is per definitie wel tevreden. En diversiteit kan daar op een hele natuurlijke manier bij helpen. Zo is de cirkel weer rond.

Suzanne Jungjohann is sinds 2009 Directeur HR bij Tempo-Team. Daarvoor werkte ze als senior consultant bij PWC en Towers Perrin met als specialisaties performance- en competentiemanagement, workforce-planning en HR effectiviteit