De invoering van de verplichte toepassing van de inlenersbeloning voor ABU-leden is met drie maanden uitgesteld tot 30 maart 2015. Desondanks hoort deze kwestie bij alle uitzendondernemers hoog op het prioriteitenlijstje te staan. Voor u het weet, is het zover en dient uw bedrijfsvoering op de nieuwe situatie te zijn afgestemd. Dat is, zo blijkt in de praktijk, nog niet zo eenvoudig. De invoering van de inlenersbeloning heeft namelijk gevolgen voor zowel de strategische en commerciële keuzes die u maakt, als ook voor de werkprocessen binnen uw onderneming. In dit artikel bied ik u handvatten om de toepassing van de inlenersbeloning soepel te implementeren.

De verplichte toepassing van de inlenersbeloning voorziet erin dat uitzendkrachten op dezelfde manier worden beloond voor hun werk als de vaste werknemers van de inlener in dezelfde functie. Een uitzondering wordt gemaakt voor enkele specifieke groepen. In verreweg de meeste gevallen echter, zult u vanaf 31 maart 2015 de beloningsmethodiek van de inlener moeten toepassen. Het gaat daarbij om zes componenten, en niet alleen (zoals weleens wordt gedacht) om het bruto uurloon. Die zes componenten zijn: het geldende periodeloon in de schaal, de van toepassing zijnde arbeidsduurverkorting, toeslagen voor overwerk, verschoven uren, onregelmatigheid en ploegentoeslag, initiële loonsverhogingen, kostenvergoedingen en periodieken.

Alvorens u een deal kunt sluiten met een opdrachtgever, dient u dus op de hoogte te zijn van de door hem gehanteerde beloningsmethodiek (meestal is dat een CAO, maar als de opdrachtgever daarvan gunstig afwijkt, moet dat ook voor zijn uitzendkrachten gelden). Pas wanneer u in beeld hebt wat uw uitzendkrachten bij deze opdrachtgever moeten verdienen, kunt u immers met een realistische prijsopgave komen. (Meer achtergrondinformatie over de inlenersbeloning vindt u in de volgende artikelen:

Dit alles betekent nogal wat voor de inhoud van de salesgesprekken tussen uitzendbureau en opdrachtgever. Waar salesconsultants zich tot nu toe wellicht reactief opstelden en vooral gericht waren op het binnenhalen van de opdracht, zullen zij nu veel inhoudelijker en op een meer proactieve manier met de potentiële opdrachtgever in gesprek moeten. Het principe ‘U (=opdrachtgever) roept, wij (=uitzendonderneming) draaien’, is achterhaald. Het is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van inlener en uitzender (vastgelegd in wet- en regelgeving) om te zorgen voor een bonafide sector, waarin iedereen krijgt waar hij recht op heeft. Opdrachtgever en uitzender moeten dus nog meer dan in het verleden met elkaar in gesprek gaan. De ondernemer die eist ‘morgenochtend om 5 uur wil ik iemand hebben die voor 25 euro die en die klus doet’, zal moeten inzien dat het zo niet langer werkt. Datzelfde geldt voor de commercieel medewerker van een uitzendonderneming die denkt tijdens een spontaan bezoekje aan een opdrachtgever binnen vijf minuten zaken te kunnen doen.

In de praktijk betekent dit een taakverzwaring voor uw salesmedewerkers. Zij zijn het immers die de opdrachtgever zullen moeten uitleggen dat zij als gevolg van de inlenersbeloning veel meer vragen moeten stellen alvorens met een offerte te kunnen komen (en natuurlijk moeten zij zelf weten welke vragen dat zijn). Zij zijn het die zullen stuiten op weerstand bij de inlener wanneer die zich realiseert dat de tarieven als gevolg van de inlenersbeloning wellicht omhoog zullen gaan. Zij ook zijn het die hun poot stijf moeten houden wanneer de inlener probeert toch voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.

Kortom, de positie van de salesmedewerker tijdens dit type gesprekken verandert. In plaats van zich te laten leiden door wat de klant wil, dient hij (of zij) zich op te stellen als business partner en kennisspecialist. Zorg er dus voor dat uw commercieel medewerkers over voldoende  theoretische basiskennis van de inlenersbeloning beschikken, toegespitst op de sectoren waarin uw onderneming actief is. Zorg er tevens voor dat zij de rol van kennisspecialist ook echt op zich durven nemen, door hen te trainen in het voeren van salesgesprekken nieuwe stijl. Leer hen de verwachtingen van hun gesprekspartner te managen, door bijvoorbeeld voorafgaand aan het gesprek een lijst met agendapunten aan te leveren. En wijs hen er op dat zij met de juiste persoon binnen een onderneming moeten onderhandelen, namelijk met iemand die goed op de hoogte is van de gehanteerde beloningsmethodiek.

  • Wees er op tijd bij! Hoe beter u zich voorbereidt op de toepassing van de inlenersbeloning, hoe sterker u staat in de salesgesprekken nieuwe stijl;
  • Maak uw medewerkers ervan bewust dat zorgvuldigheid geen overbodige luxe is. Het toezicht op de uitzendbranche wordt de komende jaren flink aangescherpt. Om een voorbeeld te noemen: de SNCU is voornemens in de komende jaren alle uitzendondernemingen te controleren op de juiste toepassing van de inlenersbeloning;
  • Leg alle afspraken omtrent de beloning van uitzendkrachten op papier vast conform de zes elementen van de inlenersbeloning;
  • Neem in uw algemene voorwaarden een bepaling op waarin de aansprakelijkheid voor onjuiste of niet volledige verstrekte informatie aangaande de inlenersbeloning wordt verlegd naar de inlener;
  • Houd regelmatig contact met de opdrachtgever om eventuele wijzigingen in de door hem gehanteerde beloningsmethodiek tijdig te kunnen overnemen;
  • Voorkom de volgende veelgemaakte fouten: het niet toepassen van het juiste uurloon, het nalaten van het goed of volledig vastleggen van de betreffende functie en functiegroep, het niet doorvoeren van loonsverhogingen en periodieken en het onjuist toepassen van overwerk- en toeslagpercentages.

Esther van Nierop, partner bij Professionals in Flex

Wanneer u behoefte hebt aan (praktische) ondersteuning bij de implementatie van de inlenersbeloning in uw onderneming, dan kan Professionals in Flex u op verschillende manieren van dienst zijn. Onze gespecialiseerde adviseurs verzorgen diverse trainingen over de inlenersbeloning, zowel in company als bij open inschrijving, en zijn beschikbaar voor verschillende vormen van coaching on the job. Tevens kunnen wij ondersteuning bieden bij het aanpassen van uw werkproces en adviseren over wijzigingen in uw automatiseringssysteem.

Wanneer uw interesse is gewekt, aarzel dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen via onderstaand contactformulier.

    Uw naam (verplicht)

    Uw email (verplicht)

    Onderwerp

    Uw bericht

    Lees meer op onze blogs