Alle processen rondom flexibele arbeidsverhoudingen kunnen veel beter en slimmer geautomatiseerd worden, zodat de mensen die met de software werken veel beter tot hun recht komen. Inleners, uitzendbureaus en zelfs werknemers zijn teveel tijd kwijt met het hele proces en worden niet goed genoeg ondersteund om te excelleren. Een van de eerste principes die ik als ondernemer hoorde, geloofde en me eigen heb gemaakt is: doe alléén die dingen waarin je beter bent dan anderen. En zaken die anderen net zo goed of beter kunnen, delegeer die, of besteed ze uit. Dat betekent dat je erg goed moet weten waar je kwaliteiten als ondernemer (of later: als onderneming) liggen en doordrongen bent van het feit, dat je pas een verschil gaat maken, als je je daarop (en alléén daarop) richt. Want een verschil maken, dat is toch waar het je als ondernemer om gaat. Op meerdere manieren komt dit principe nog dagelijks terug in mijn werkwijze en onderneming. En idealiter in elke onderneming die zich op dienstverlening richt. Eén van die manieren is mijn stellige visie op de rol van automatisering in de flexbranche. Mensen zouden geen dingen moeten doen die computers ook (en vaak zelfs: beter) kunnen. Mensen zouden zich moeten richten op die aspecten van het proces waarin inlevingsvermogen, complexe beoordelingen van belangen of situaties en intuïtie van belang zijn. Aan de voorkant van het flexproces (search en match) betekent dit goede afwegingen over het punt in het proces waarop de mens toegevoegde waarde gaat bieden. In mijn ogen is dit in ieder geval niet zo, waar mensen CV’s overtypen, handmatig vacatures plaatsen of controleren of een CV wel aan de harde eisen voldoet. En aan de achterkant van het proces moet automatisering vooral voor efficiency, transparantie en controle zorgen. Mensen moeten natuurlijk geen verlofdagen tellen, NAW gegevens overtypen of handmatig contractjes opstellen. Mensen moeten bezig zijn met klantenservice, inleving en afwegingen. En processen aansturen in plaats van processen zelf verzorgen. Flex-software moet vooral functioneel zijn. Teveel toeters en bellen maken flex-software voornamelijk traag, onoverzichtelijk en duur. Terwijl die toeters en bellen ook vaak afleiden van de essentie: software is er om menselijke taken waarbij niet nagedacht hoeft te worden over te nemen, en taken waarbij wel nagedacht moet worden de juiste interactie en ondersteuning te bieden. Er zijn vele manieren waarop een uitzender zijn backoffice kan vormgeven en tevens vele automatiseringsoplossingen. Dat betekent wellicht dat er niet één manier of dienstverlener de beste is, maar dat op ieder potje een dekseltje past. Als je een keuze gaat maken voor een nieuw software systeem of een dienstverlener, denk dan goed na over de eisen en wensen die je hebt, voordat je naar alle mogelijkheden gaat kijken. Waar maak jij het verschil, en waar moet de software of dienstverlener het van je overnemen? Een multiple choice vraag beantwoord je ook vaker goed, door het als een open vraag te beschouwen, voordat je de opties ziet!
Wouter Veer ontwikkelde met Pay for People een backoffice dienstverlening voor uitzendbureaus, waarbij de hele backoffice (inclusief werkgeverschap) verzorgd wordt. Pay for People is de enige payroll en backoffice dienstverlener die met eigen software werkt.
Meer weten?
Wilt u meer informatie over softwarepakketten voor flexondernemers? Wij kunnen u hierbij adviseren én ondersteunen. Neem voor meer informatie contact met ons op via 023-8700113, of vul onderstaand contactformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.