De uitzendbranche is complex. Een uitzendondernemer beweegt zich in een woud van wetten en regels, die bovendien als gevolg van overheidsbeleid voortdurend veranderen. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat onderzoek van de ABU uitwijst dat de administratieve belasting van uitzendondernemingen maar liefst drie keer hoger is dan die van ondernemingen in andere branches. De complexiteit rond wet- en regelgeving zal de komende jaren alleen maar toenemen. Uitzendondernemers kunnen hoog of laag springen, het ermee eens zijn of niet, dit is de realiteit waarmee zij te maken krijgen. Het is essentieel dat zij de commerciële kant en de administratief-inhoudelijke kant van een onderneming nauw met elkaar verbinden. Daarvoor is adequate en up-to-date kennis onontbeerlijk, of die nu binnen de onderneming zelf aanwezig is of van buiten moet worden gehaald.
Waterscheiding front- en backoffice
In de praktijk zien wij dat veel uitzendondernemingen een kunstmatige waterscheiding aanbrengen tussen front- en backoffice activiteiten, tussen het commerciële en het administratief-inhoudelijke. Van een commerciële consultant/manager wordt in de eerste plaats verwacht dat hij commerciële kennis heeft, communicatief vaardig is en creatief. Hij dient te beschikken over een gezonde drive om te ‘scoren’. Van een backoffice manager daarentegen wordt vooral verwacht dat hij zorgvuldig is, rationeel en goed op de hoogte van wet- en regelgeving. Commercie en administratie zijn echter geen twee op zichzelf staande aspecten, zij beïnvloeden elkaar over en weer en zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een uitzendbureau dat echt succesvol wil zijn, maakt een eind aan deze waterscheiding en zorgt dat commercie en administratie veel natuurlijker in elkaar overlopen, en elkaar versterken in plaats van in de weg zitten.
Creativiteit binnen kaders
Om echt commercieel te zijn en goede deals te sluiten, moet je de regels kennen. Dan kun je bewuste keuzes maken, meedenken met de klant en vanuit een realistisch perspectief met je klanten onderhandelen. Een concreet voorbeeld: het uitzendbeding. In de praktijk zien we regelmatig uitzenders/payrollers die overeenkomsten aanbieden voor één week zonder beding: een contract voor bepaalde tijd die na een week van rechtswege eindigt. Los van het feit of dit wenselijk is voor de uitzendkracht is er ook een belangrijk commercieel aspect. Bedien je op deze manier je klant wel het best? Als een klant van plan is om de medewerker uiteindelijk zélf in dienst te nemen, kan hij immers wel eens van een koude kermis terugkomen. Een ander voorbeeld: er bestaan diverse regelingen voor premiekortingen op bepaalde groepen uitzendkrachten. Het plaatsen van deze doelgroepen kan de marge aanzienlijk verhogen; je hoeft dit immers niet 100% als korting aan de klant te geven, integendeel! Maar het helpt aanzienlijk als de commerciële organisatie weet wat (ongeveer) de mogelijkheden zijn. De commerciële conclusie: met meer kennis kun je klanten beter bedienen en resultaten vergroten. Commercieel denken alleen is niet genoeg, een uitzendondernemer moet ook investeren in kennis.
Kennis delen is vermenigvuldigen
Over die kennis hoeft een uitzendonderneming niet volledig zelf te beschikken. Wel moet een ondernemer beseffen wat hij wel en wat hij niet zelf in huis heeft. Om vervolgens een gericht en nuttig beroep te kunnen doen op de kennis en kunde van buitenstaanders. Het in kaart brengen van het eigen ‘kennisgat’ is voor een ondernemer een belangrijke eerste stap. Het is vervolgens de uitdaging om bewust te sturen op het dichten van dat gat. Dat kan door gerichte training of business coaching. U plukt hier vanzelf de vruchten van. Nieuwe mogelijkheden zullen zich aandienen en de commerciële daadkracht van de onderneming wordt groter.
Paula Nooy-Wortmann, professional bij Professionals in Flex
Wat kan Professionals in Flex voor u betekenen?
Wilt u ook proactief opereren binnen de uitzendbranche en kennis inzetten om commercieel betere resultaten te boeken? Dan kan Professionals in Flex u op verschillende terreinen van dienst zijn. Wilt u meer informatie? Neem dan contact op via 023-8700113, of vul onderstaand contactformulier in.