Een nieuw jaar gaat vaak gepaard met nieuwe plannen, nieuwe voornemens. Zo ook voor de uitzendonderneming. Vol goede moed worden jaarplannen en begrotingen aangepast. Meestal door een oud format te voorzien van nieuwe data en cijfermateriaal. En dat is jammer. Een nieuw jaar is immers ook een gelegenheid om eens écht stil te staan. En juist voor de uitzendonderneming zou dit wel eens goed zijn. Waarom? Enkele voorbeelden ter illustratie: Er zijn interessante overeenkomsten tussen uitzendbureaus en assurantietussenpersonen van enkele jaren geleden. Het model van de tussenpersoon, waarbij het werk vooral aan het begin van het proces zit, maar de betaling ervan ondoorzichtig geschiedt tijdens de looptijd van het hieruit volgende contract is uiteindelijk niet houdbaar gebleken. Ook bij de uitzender zitten de werkzaamheden vooral in de werving en selectie en worden de kosten gedurende de looptijd door een opslag op elk gewerkt uur terugverdiend. Staat de flexbranche hetzelfde lot te wachten?
Een andere interessante vergelijking is de luchtvaart. Voor een late boeking vraagt de vliegmaatschappij méér dan voor een vroege reservering. Dat vinden we toch heel normaal tegenwoordig. Zo kijken we echter niet naar uitzenden. Het brutoloon is nog vrijwel altijd de meest bepalende factor voor het tarief dat we berekenen. Last minute flex? Een onbekend fenomeen. Laten we hier kansen liggen? En zo zijn er legio van voorbeelden te bedenken, die aanzetten tot enige reflectie. In een halve eeuw is het principe van uitzenden immers nauwelijks veranderd. De meeste ondernemers hebben wel nieuwe technieken toegepast maar het proces en verdienmodel bleven in de kern hetzelfde. Daar is uiteraard helemaal niets op tegen, maar het gevaar van iedere onderneming is echter dat zaken uit gewoonte gebeuren en niet uit passie of bepaald door klantbehoefte. Uw raison d’être komt dan in gevaar! Het is daarom goed om af en toe eens stil te staan bij uw bestaansrecht en verdienmodel.
Zelftoets in drie stappen
Er zijn vele mogelijkheden, methoden en instrumenten om eens stil te staan en te reflecteren. De meest voor de hand liggende is om gewoon eens de discussie aan te gaan met uw collega’s. Een kritische zelftoets in drie stappen kan daarbij helpen.
1. Waar ligt uw toegevoegde waarde nu écht?
Beschrijf uw proces eens vanuit het perspectief van de inlener en daarna nog eens, maar dan vanuit de werknemer. Bij iedere stap in het proces, bedenk dan: wat heb ik met mijn organisatie hier aan meerwaarde aan toe te voegen? Wat maakt het dat klant en werknemer blij met mijn ondersteuning zijn?
2. Waar ligt uw focus?
Er zijn diverse spectra te benoemen, waar u een positie in neemt. Benoem er enkele, bepaal uw positie en combineer deze assen eens. Bijvoorbeeld: kiest u ultiem voor het belang van de inlener of van de werkgever (horizontale as)? Gaat u voor maatwerk, of juist procesoptimalisatie (verticale as)? Dergelijke discussies helpen om uw positie te bepalen. Zit u in het midden? Prima, althans als dit uit overtuiging is en niet uit een gebrek aan keuze, want dan wordt u links en rechts ingehaald.
3. Hoe bestendig is uw verdienmodel?
Tot slot: zet de door u gedetecteerde toegevoegde waarde en gedefinieerde focus eens naast uw verdienmodel. Aan wie vraagt u wanneer en waarvoor een vergoeding voor uw toegevoegde waarde? Is dit nog wel zo vanzelfsprekend? Welke alternatieven zijn er? Indien deze zelftoets tot nieuwe inzichten leidt, zal dit nog moeten worden vertaald naar concrete veranderingen voor uw organisatie. En daar zit misschien wel de grootste uitdaging. Maar de belangrijkste stap is dan wel gezet: uw stip op de horizon is gezet.
Dit artikel is geschreven door Patrick Hustinx, partner bij Professionals in Flex en verscheen eerder in het vakblad Flexmarkt.
Meer weten?
Wilt u meer weten over het opstellen van uw jaarplan? Neem dan gerust contact met ons op via 023-8700113, of vul onderstaand contactformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
Lees meer op onze blogs
- Re-inventing Flex I
- Re-inventing Flex II: Een nieuwe business definitie voor uitzendbureaus
- Whitepaper: Het geheim van winnen met strategische focus