08
okt

0
Hoe ontkom je als uitzender aan de waan van de dag?

Hoe ontkom je als uitzender aan de waan van de dag?

“Het is in deze tijd van krapte een uitdaging om dagelijks ad hoc extra uitzendkrachten te moeten leveren”, zegt Joon de Berg, interim vestigingsmanager en flexadviseur namens Professionals in Flex. Toch is zijn advies: “Laat je niet alleen leiden door de waan van de dag, maar blijf juist nu investeren in kwaliteit en doorlopende werving.”

De krapte op de arbeidsmarkt raakt ook de uitzendbranche, kopte een persbericht van het CBS onlangs. Bijna zes op de tien ondernemers in de uitzendsector zegt dat een tekort aan arbeidskrachten hun activiteiten hindert, zo bleek uit hun cijfers. Ook de Berg onderkent dat: “Bij het uitzendbureau waar ik momenteel als interim vestigingsmanager actief ben, hebben we diverse grote klanten die aanvullend op weekplanningen regelmatig tien tot twintig extra uitzendkrachten aanvragen voor de dag erop. Dan moeten we alle zeilen bijzetten.”

Aandacht voor uitzendkracht

Toch pleit de Berg ervoor de kwaliteit juist in ad hoc situaties hoog te houden. “Breng samen met de klant de unieke meerwaarde van het bedrijf in kaart en verwerk dat in positieve, creatief geschreven vacatures.” Je wilt altijd de beste kandidaten aantrekken en treffende vacatureteksten helpen daarbij. “En pas op voor de valkuil dat je inboet op kwaliteit doordat je zo snel mogelijk de gaten wilt opvullen. Verlies de mens nooit uit het oog”, waarschuwt De Berg. “De insteek van een sollicitatiegesprek met een kandidaat moet niet zijn ‘hopelijk kan hij of zij morgen meteen beginnen’. Je zult eerst moeten bekijken of de kandidaat daadwerkelijk past bij de klant, of dat hij of zij wellicht beter op z’n plek zit bij een andere opdrachtgever. Dan pas bied je je klant kwaliteit en bind je de kandidaat langer aan jouw uitzendbureau. Juist in een tijd dat het moeilijk is om kandidaten te werven zul je de uitzendkrachten extra aandacht moeten geven. Neem de tijd om te ontdekken wie hij of zij is, wat de wensen zijn wat je daarin kunt betekenen.”

Samenwerking opdrachtgever

Ook daarom is het volgens De Berg belangrijk om met de opdrachtgever te blijven communiceren, bijvoorbeeld over de bedrijfscultuur en de ontwikkelingsmogelijkheden die uitzendkrachten in het bedrijf hebben. Een diepgaande samenwerking tussen uitzendbureau en klant is volgens De Berg hard nodig in deze arbeidsmarkt. “De tijd dat je binnen één dag twintig of dertig extra uitzendkrachten kunt leveren, is voorbij. Dat is praktisch onmogelijk in deze krappe arbeidsmarkt. Het uitzendwerk van nu vereist een andere denkwijze, ook vanuit de klant.” De Berg stuurt er zelf altijd op aan om samen met de opdrachtgever te kijken naar de personeelsplanning, de forecasts.

Communicatie

“Dat is vaak lastig binnen productie- en logistieke bedrijven die met wekelijkse of dagelijkse pieken te maken hebben. De kunst is om altijd intensief te blijven communiceren met de klant, zodat je echt samenwerkt”, stelt De Berg. “Je bent wekelijks in overleg met afdelingshoofden, teamleiders en planners van klanten. Vooruitdenken, de pool bespreken, ziekteverzuim, de forecast, ontwikkelingen binnen het bedrijf, nieuwe kandidaten bespreken; op deze manier weet je van elkaar wat er speelt en kun je optimale service bieden. Als het met een uitzendkracht niet zo lekker loopt horen we dat en gaan we indien nodig met de klant en de uitzendkracht in gesprek. Zo ondervangen we regelmatig dat uitzendkrachten onnodig uitstromen. Juist als het moeilijk is om goede uitzendkrachten te vinden, is het behouden ervan minstens zo belangrijk!”

BIO Joon de Berg

Joon de Berg heeft ruim tien jaar ervaring in de uitzendwereld. Hij heeft onder meer ervaring als vestigingsmanager en regiomanager en werkte bij bedrijven als Brunel, mténv en WerkTalent. Ook is hij als Flex Adviseur vanuit de klantzijde verantwoordelijk geweest bij de inrichting van de flexschil en inhuur van personeel. Zijn kennis en ervaring aan zowel bureau- als klantzijde zet hij op dit moment in als interim (vestigings)manager en flexadviseur namens Professionals in Flex. “Ik begeef mij op het snijvlak van arbeidsbemiddeling waar bureau en opdrachtgever samenkomen, een enorm interessant werkveld!”

Wil je meer weten of heb je een vraag?
Neem dan even contact met ons op 023-8700113 of stuur een mail naar info@professionalsinflex.nl

Ontvang onze nieuwsbrief

* indicates required