07
dec

0
Consolidatie in de flexbranche?

Consolidatie in de flexbranche?

In de media verschijnen de laatste tijd regelmatig berichten over diverse samenwerkingsvormen binnen de flexbranche. Door toetreding van nieuwe investeerders op de markt en verschillende overnames. Is er sprake van een consolidatieslag in flexland? Of zien we hier een terugkerend historisch patroon van toenemende overnameactiviteit bij een oplevende economie? We vragen het Peter Rinkes, Associate bij Professionals in Flex en specialist op het gebied van advies en (financieel) management op executive level.

Groei, onzekerheid en specialisatie

“Drie aspecten spelen een grote rol bij de toegenomen samenwerking in de flexbranche,” stelt Rinkes. “Ten eerste groeit de flexbranche de afgelopen twee jaar weer. De gemiddelde omzetgroei in 2014 bedroeg 5,5% ten opzichte van het jaar ervoor en deze groei zet zich door (zie kader ‘Groei in de flexbranche’). Tegelijkertijd is de onzekerheid in de branche toegenomen. Over de toekomstige marktvraag en (mogelijk) veranderende wetgeving. En over nieuwe toetreders tot de markt en de opkomst van online vormen van arbeidsbemiddeling,” aldus Rinkes. Naast deze ontwikkelingen geeft Rinkes aan dat ook specialisatie een belangrijke rol speelt. Met name middelgrote en kleinere spelers op de markt zijn zich aan het specialiseren om zich zodoende te onderscheiden van commodity leveranciers.

Samenwerken in de flexbranche

Wat voor soorten samenwerking zien we nog meer in de branche behalve tussen uitzendbedrijven? Rinkes: “Uitzendbedrijven werken steeds vaker samen met payrollers. Ook is er een toenemende belangstelling van private equity in detacheringsbedrijven en payrollorganisaties. De grote uitzenders doen overnames van zowel detacherings- als payrollbedrijven. Binnen grote uitzendbedrijven worden op dit moment investeringsfondsen gevormd om gerichte acquisities te kunnen doen,” stelt Rinkes.

Innovatie

In veel branches treden ook zogenaamde ‘disruptors’ toe, nieuwkomers die de gevestigde orde uitdagen door middel van nieuwe bedrijfsmodellen, veelal gebaseerd op nieuwe technologieën. “Daar zijn in de flexbranche ook voorbeelden van,” vertelt Rinkes. “De verdere digitalisering en automatisering in de samenleving leidt er toe dat ook flexbedrijven in moeten spelen op nieuwe methoden van sourcing van en communicatie met kandidaten. Ook klanten komen met veranderende wensen en eisen, gedreven door een toenemend gebruik van online en mobiel. Flexbedrijven moeten dus hun bestaande bedrijfsmodellen aanpassen om op de vele marktvraagveranderingen in te kunnen spelen. Evenals in andere bedrijfstakken is innovatie hierbij een onmisbare strategie,” aldus Rinkes.

Efficiency verbeteren

Het lijkt er dus op dat door de aantrekkende economie weer meer aandacht komt voor samenwerking binnen de (vroeg cyclische) flexbranche. “Ook de druk op de (uitzend)tarieven en marges noopt partijen ertoe om zich steeds concurrerender op te stellen,” licht Rinkes toe. “Dit kan enerzijds bereikt worden door een verbeterde dienstverlening. Bedrijven moeten duidelijk maken wat hun toegevoegde waarde is. Ook het verbeteren van efficiency kan een grote rol spelen. Zo kan samenwerking tussen flexbedrijven schaalvergroting opleveren.”

Conclusie

Het huidige economische klimaat leidt tot een verdere groei van de flexbranche. Deze groei vindt op bedrijfsniveau allereerst op organische wijze plaats. Daarnaast zien wij meerdere vormen van samenwerking tussen bedrijven in de branche om zodoende het eigen bedrijfsmodel consistenter en toekomstbestendiger te maken. Een consolidatieslag lijkt dus een mogelijke uitkomst van deze ontwikkelingen.

Wilt u meer weten over de ‘disruptors’ die de flexmarkt betreden? Graag nodigen wij u uit voor ons seminar op 21 januari a.s. over Exponentiële Flex: Hoe word ik disruptor in de flexbranche? Meld u hier aan. 

 


Achtergrondinformatie

 

Samenstelling van de flexbranche
De flexbranche bestaat naast de traditionele uitzendorganisaties als Randstad, USG, Manpower en Adecco ook uit een veelheid aan kleinere uitzend-, detacherings- en payrollbedrijven. De totale flexmarkt kent in Nederland een omvang van tussen de €10 en €15 miljard. De top vier neemt hiervan ruim €4,8 miljard voor haar rekening waarvan het aandeel van Randstad €2,8 miljard bedraagt. Volgens de Flexmarkt Omzet ranglijst 2014 zijn er daarnaast twaalf (geregistreerde) bedrijven met een omzet tussen €100 en €500 miljoen en vijftien organisaties met een omzet tussen de €50 en €100 miljoen. De overige 61 organisaties in de lijst hebben een omvang van onder de €50 miljoen.

Groei in de flexbranche
De flexbranche wordt de afgelopen twee jaar weer gekenmerkt door groei, in tegenstelling tot een periode van krimp in de jaren ervoor. In 2014 is over een breed front van grote, middelgrote en kleinere flexorganisaties groei te noteren. De gemiddelde omzetgroei in 2014 bedroeg 5,5% ten opzichte van het jaar ervoor. Met name de technieksector kende een sterke omzetgroei van 11%. Maar ook de industriële en administratieve sector groeiden sterk. Deze groei lijkt zich door te zetten, getuige de meest recente cijfers (zie ABU marktontwikkelingen).

 

Geen reacties

Reageer

Ontvang onze nieuwsbrief

* indicates required