26
nov

0
Basisingrediënten voor een goede marketingstrategie

Basisingrediënten voor een goede marketingstrategie

Een turbulente flexmarkt vraagt om een stevige marketingstrategie. En bij het formuleren van deze strategie start u met uw huidige klanten. Immers, zij zijn de meest betrouwbare bron van toekomstige inkomsten. Er kunnen drie hoofdredenen zijn waarom inleners bij u blijven:

1. U biedt een hogere toegevoegde waarde dan uw concurrenten
2. Uw merk heeft een hogere aantrekkingskracht
3. Uw loyaliteit en retentiemanagement is dusdanig goed dat het switchen naar een concurrent te kostbaar is.

Door te achterhalen waar uw organisatie op excelleert, wordt duidelijk waar het zwaartepunt van de marketingstrategie moet liggen.

Toegevoegde waarde

Achterhaal deze toegevoegde waarde; de objectieve reden waarom een klant juist kiest voor uw organisatie. Superlatieven als beter, lager of sneller tellen niet. Doordat ze subjectief zijn, hebben ze voor inleners weinig waarde. Zoek naar de tastbare, geloofwaardige en relevante elementen van de dienstverlening die een inlener vooraf op waarde kan beoordelen. Houd daarbij in gedachte dat de inlener uw dienst zal beoordelen op wat hij ervoor moet opgeven (tarief, operationele afstemming) en wat hij ervoor terugkrijgt (productiviteit, continuïteit in zijn bedrijfsvoering) wanneer hij zaken met u gaat doen.

Merkwaarde

Het merk laden kan veel opleveren. Een merk is een verzameling associaties bij een orga- nisatie in het brein van de (potentiële) klant. Op basis van associaties en ervaringen van andere organisaties maken inleners vaak de keuze met welke intermediair ze zaken gaan doen. Associaties bij uw merk zijn daarom van essentieel belang. Sta daarom eens stil bij de associaties die inleners bij uw organisatie hebben en waarmee u wil worden geassocieerd. Veel intermediairs pogen associaties als flexibel, betrouwbaar, kwaliteit uit te stralen. Doordat bijna alle intermediairs hiermee geassocieerd willen worden, wordt het echter verwarrend voor de klant en neemt de waarde van deze associaties af. Zoek daarom associaties waar nog geen concurrenten mee geassocieerd worden én wat (potentiële) klanten relevante associaties vinden. Wees vervolgens consequent in het uitdragen van deze associaties en daarmee zal uw merk worden versterkt.

Loyaliteit en retentiewaarde

Een derde element is loyaliteit. Wat is voor klanten dé reden om bij u in te blijven lenen? Dit kunnen bijvoorbeeld staffelafspraken zijn, maar dat is vaak te kort door de bocht. Een concurrent kan immers morgen een scherper tarief neerleggen. Een eenvoudige manier om achter de reasons to stay te komen, is trouwe klanten vragen waarom zij al zolang zaken met u doen. Vraag u vervolgens af in hoeverre u op diezelfde redenen presteert bij andere, wat nieuwere, klanten. U kunt diezelfde exercitie ook doen bij uw ex-klanten. Zet de redenen waarom zij niet meer bij u inlenen af tegen de redenen waarom uw trouwste klanten bij u in blijven lenen. Deze exercitie geeft veel informatie over hoe u loyaliteit en retentie kunt verhogen.

Praktisch

Een organisatie moet alle drie de elementen op orde hebben. Maar zoek uit waarop u het meest kunt uitblinken. Investeer daar marketinggelden in en u zult zien dat door te investeren in huidige klanten, nieuwe klanten zich aandienen.

Dit artikel is geschreven door Bart Verlegh, en is tevens verschenen in het vakblad Flexmarkt.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over het opstellen van een goede marketingstrategie? Neem dan contact met ons op via 023-8700113, of vul onderstaand contactformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

    Uw naam (verplicht)

    Uw email (verplicht)

    Onderwerp

    Uw bericht

    Lees meer op onze blogs

     

    Ontvang onze nieuwsbrief

    * indicates required